Ibland ger en informationssökning en enorm mängd resultat, och ibland är antalet resultat alltför litet. En sökning kan också resultera i material som inte motsvarar informationsbehovet. Då kan du granska din sökplan ur ett nytt perspektiv och återgå till dina söktermer och informationskällor.
Utvärdera hur din informationssökning har lyckats genom att fundera på bl.a. följande frågor:
- Är söktermerna för allmänna eller för specifika? Du kan göra din sökning mera detaljerad genom att tänka om när det gäller söktermerna, eller genom att utnyttja referenser och källor som du kanske redan hittat. Du kan få mera övergripande sökresultat om du använder både fritext- och ämnesordssökning. Du kan söka efter lämpliga ämnesord i ämnesordsfälten i referenser som du redan hittat. Du kan också hitta användbara söktermer i källförteckningarna och litteraturreferenserna i de källor som du redan har hittat. Där kan du också hitta andra användbara källor som behandlar ditt ämne.
- Är informationskällan, t.ex. en viss databas, det rätta valet? När du utvärderar din informationssökning är det bra att komma ihåg att det finns många både elektroniska och tryckta informationskällor och det räcker oftast inte med en informationskälla, utan man måste samla information från flera källor.
Ett gott sökresultat förutsätter oftast att du använder flera informationskällor. Det lönar sig alltid att dokumentera både sökplan och sökresultatet. Då är det lätt att vid behov återvända till sökprocessen.