2.6.1 Nätundervisning vid Hanken

Hanken utnyttjar inlärningsmiljön Moodle
Med webbinlärningsmiljöer avses webbtjänster som man nyttjar med en webbläsare, och som erbjuder studerande och lärare ett gemensamt verksamhetsutrymme. Den kan erbjuda t.ex. föreläsningsmaterial, en kalender, tidtabeller, övningar, tester, tenter, en kanal för inlämnande av hemuppgifter, samt diskussionsfora.

Hanken använder Moodle, sommaren 2014 uppdaterad till version 2.7. Direktadressen är https://moodle.hanken.fi. Länken finns också på Hankens hemsida under verktyg på studerandeportalen.

De flesta kurser har allt sitt material i Moodle. För en pågående kurs finns oftast kursmaterial och information samt kanske inlämningsuppgifter i Moodle. Som studerande behöver du också kontrollera kursbeskrivningen i WebOodi, där du också anmäler dig, och ditt schema i Schemaläggaren, där du kan göra din läsordning och se i vilket auditorium undervisningen sker.

Moodle

Moodle är en inlärningsmiljö som baserar sig på öppen källkod. Med Moodle kan du t.ex. delta i webbdiskussioner, besvara frågeformulär, lämna in hemuppgifter elektroniskt och i delta i tenter. Den vanligaste användningen är dock att distribuera kursmaterial såsom föreläsningsunderlag, detaljerade instruktioner för kursen samt länkar till artiklar.

En kurs i Moodle kan vara indelad enligt en tidtabell, ordnas efter ämnesområde, eller basera sig på social växelverkan. Observera att kursområdena på olika Moodle-kurser kanske inte alls liknar varandra: läraren är den som beslutar vilket verktyg som skall användas på kursen eller om samma verktyg kan ligga på olika plats i olika kursområden.

Kurserna i Hankens Moodle är arrangerade i enligt ämne. Dessa kategorier syns på ingångssidan även innan du loggat in. Under varje kategori finns kurser uppdelade enligt campus Helsingfors eller Vasa. Ibland då kursmaterialet är gemensamt för både Helsingfors och Vasa kurser hittar du kursen direkt under ämnet.

MoodleFrontKursen är synlig när läraren öppnat kursen för studerande i början av perioden eller strax innan den börjar. Sedan kan du behöva en kursnyckel för att komma in på kursen:

För varje kurs syns i kurslistan (se bild nedan):

  • Namn och kurskod – namnet kan ha tillägget Helsingfors/Vasa och ibland lärarens namn om det finns många liknande kurser på Hanken.
  • Lärarens, eller lärarnas namn om de är flera på kursen.
  • En inforuta – ofta kort kursbeskrivning, eller annan startinfo av läraren.
  • Eventuellt en fil med mer detaljerad info om kursen – dokumentet är tillgängligt utan lösenord
  • I högra hörnet syns oftast också en nyckelikon – det betyder att du behöver en kursnyckel för att komma in. Den får du oftast på första föreläsningen eller via ett weboodimeddelande av läraren.
    OBS! Du skall alltid vara registrerad Weboodi till kursen också. Det är förstås också en förutsättning för att du skall få  Weboodi epost-meddelanden.

OBS! Om det finns väldigt många kurser i ämnet syns endast kurskod och namn. Infon nedan syns efter att du klickat på ”i”:et som syns tillsammans med nyckelikonen efter namnet.

MoodleKursInfo

Inloggning till Moodle och Shibboleth

Du kan endera

  • logga in först och sedan söka kurs (rekommenderas)
  • eller först söka kursen och sedan logga in

För att logga in behöver du Hankens användarnamn och lösenord. Därför måste du ha användarrätt till Hankens nät för att få tillgång till Hankens Moodle. Moodle använder sig av Shibbolethmetoden att logga in. Det kallas ofta också HAKA-inloggning eftersom många universitet och högskolor anslutit sig till HAKA federationen där denna metod utnyttjas.

Inloggningslänken hittar du till höger på ingångssidan. Om du väljer kurs innan du loggar in frågas efter användarid och lösenord efter att du valt kurs

Vid inloggningen kommer endera nedanstående ruta upp där du skall välja HAKA login länken till höger mitt på sidan:

MoodleInlogShibboDärefter kommer du till Shibboleth loginrutan.

Annars ser du Shibboleth-loginrutan genast (bilden till höger).

Shibboleth rutan blir bekant också från många
andra system under studierna.
I inloggningsrutan ser man också alltid vilket system man är på väg att logga in i, i det här fallet moodle.hanken.fi.

Inloggning via Shibboleth innebär också att en check görs mot studieregister att du faktiskt är studerande på Hanken, och har en studierätt som är i kraft. (Studierätten är i kraft om du som examensstuderande registrerat dig för terminen)

Anmälan till kursen i weboodi och registrering för kurs i Moodle

Studerande måste alltid anmäla sig en kurs via WebOodi.

Men för att komma in på kursen i Moodle måste du dessutom få tillgång till kursen i Moodle – oftast genom att läraren skickar ett meddelande via WebOodi till de anmälda studerande och den vägen distribuerar kursnyckeln som du behöver för att registreras som studerande på moodlekursen. En direktlänk från WebOOdi till Moodle finns inte.

Självregistreringen ger dig direkt tillgång till kursområdet utan lärarens hjälp, men som sagt i de flesta fall behöver du en kursnyckel (ett kurslösenord) för att kunna självregistrera dig till en kurs. Kursnyckeln får man av kursens lärare på föreläsning eller via weboodi-meddelande.

När du valt en kurs frågas efter kursnyckeln såsom bilden nedan visar. När du gett den kommer du in på kursen.

MoodleKursRegNyckelI undantagsfall registrerar läraren dig på kursen i Moodle, men för att läraren skall hitta dig måste du dessförinnan ha loggat in en gång  till Moodle för att synas på studentlistan. IKT-körkortets tester görs i Moodle.

Kursnyckeln behövs endast första gången du går in på kursen. Därefter har du studeranderoll på kursen och kursen syns under Mina kurser direkt när du loggat in på Moodle. Mina kurser visar alltid de kurser du är registrerad på och som är öppna.

Hur man studerar på webben

När man använder en inlärningsmiljö på webben ställer det vissa krav på datorn, webbläsaren och datorinställningarna. Därför är det bäst att du kontrollerar att t.ex. webbläsaren du använder lämpar sig för webbundervisning. Om din webbläsare inte är kompatibel med undervisningsmiljön du vill använda kan det bli omöjligt att utföra tenter, övningar och andra uppgifter i miljön.

Det går bäst att använda inlärningsmiljön på webben om du har rett ut åtminstone följande saker angående studieavsnittet:

  • vad är det meningen att man ska använda inlärningsmiljön till under studieavsnittet i fråga (t.ex. att dela ut föreläsningsanteckningar, kursinformation, inlämning av uppgifter o.s.v.)
  • om det finns något tidsschema för användningen av inlärningsmiljön på webben
  • om det finns ett tidsschema, hur det ser ut
  • vad som krävs av dig vid användningen av inlärningsmiljön

Alla studieavsnitt bedöms inte genom tenter, utan det kan ske på basen av deltagandet i diskussioner inom inlärningsmiljön och annan verksamhet: de flesta arbetsformer kräver samverkan och samarbetsförmåga. Läraren har rätt att bestämma vilken typ av verksamhet som krävs av dig och bedöma din studieprestation på basen av det. Då du deltar i webbdiskussioner är det viktigt att du beaktar etiketten på Internet.