2.3.6 InfoBITen, InfoKomp, stöd och telefonhjälp

Instruktioner och manualer

De program du behöver använda har vanligen instruktioner någonstans på webben och läraren kan hänvisa till var de finns.Tryckta instruktioner finns det vanligen inte.

Help@hanken.fi eller infobiten@hanken.fi

Det absolut bästa sättet att få hjälp är att eposta infobiten eller help@hanken.fi. Då sätts din hjälpförfrågan i en kö som flera inom IT-personalen under arbetstid ser, och hjälp fås relativt snabbt (om svaret är lätt att ge).

Se till att sätta in tillräckligt med information om ditt problem i eposten – personalen är inte tankeläsare. Men sätt aldrig någonsin ditt lösenord i en epost. Det ordet behöver personalen inte, och du bryter mot ditt användaravtal om du gör det.

InfoBITen

I Helsingfors har datacentralen och studiebyrån en gemensam informationsdisk i studieverkstaden där de vanligaste problemen med IT och informationstjänster kan lösas. Personal från datacentralen är på plats kl. 10 – 15 varje vardag i början av terminerna, senare kortare öppethållning.

Problem med lösenordsproblem och rättigheter brukar kunna lösas där, men kräver att du har din anmälning till universitetet i skick och då det gäller lösenord bör du kunna bevisa att du är den du säger dig vara, dvs studiekort eller annat ID bör du visa upp.

Du kan visa sann kärlek mot din nästa – personalen vid InfoBITen/datacentralen – om du kommer ihåg att byta ditt första lösenord med det samma, samt att byta lösenord en gång om året innan det förfaller och att anmäla dig till universitetet inom utsatt tid så dina rättigheter hålls i skick.

Observera att infopunkten inte erbjuder servicetjänster eller reparationstjänster för användarnas egna datorer.

Då man kontaktar rådgivningen kommer följande frågor oftast upp:

1. Vad höll du på med och med vilket program?
2. Exakt vad hände?
3. Vilket felmeddelande gav datorn (skriv upp felmeddelanden noggrant om du inte kommer ihåg det utantill ord för ord)?

Om du har svaren på ovanstående frågor klara innan du går till rådgivningen kan ditt problem lösas snabbare.

Program du behöver för en kurs -> läraren hjälper

Hjälp med användningen av de olika program du behöver i studierna får du vanligen bäst av dina medstuderande och läraren då det gäller specialprogram. Den läraren vars kurs du går på som bett er använda ett specialprogram är vanligen den som bäst kan hjälpa. OFta är programmen specifika för ett visst ämne, t.ex. redovisningsprogram i redovisning, matematik och statistikprogram inom finansiell ekonomi och nationalekonomi.

Helpdesk eller telefonrådgivning

Om du inte själv kan besöka InfoBITen kan du ringa till telefonrådgivningen på numret 09-431 33 386. I Vasa kan du ta kontakt med datacentralens personal på tredje våningen.

Då du kontaktar Helpdesk ska du komma ihåg att man av säkerhetsskäl inte kan ge lösenord över telefonen!

InfoKomp

En hel del kurser ordnas under det samlande namnet Infokomp-kurser. T.ex. IKT-körkortet är en del av Infokomp-paketet. Under terminerna ordnas även en del specialkurser som är öppna för både personal och studerande – håll ögona öppna på olika meddelanden om detta. Infokomp-sidorna finns här.