I ett universitet med tusentals människor är det sällan man stöter på ett problem som inte har kommit upp förr, så det är mycket möjligt att någon annan någon gång har funderat på samma saker som du, och svaren finns dokumenterade. Hanken har dock ännu inte ett instruktionsindex med färdiga svar, förutom på vissa i samband med vissa tillämpningsprogram.
Tillkännagivande om avbrott
Om någon tjänst som du länge har använt utan problem (t.ex. universitetets e-post) plötsligt slutar fungera är det bäst att först kontrollera om det är fråga om ett tillfälligt avbrott. Via allmänna e-post meddelanden till personal och studerande meddelas om planerade avbrott. På hemsidan finns också information om vem och i vilka situationer avbrotten gäller.
Serviceadresser
Ibland går det inte att lösa ett problem med informationen från rådgivningsindexet eller avbrottsinformationen. Om ditt ärende inte är mycket brådskande och du inte kan komma till någon helpdesk för att få hjälp kan du kontakta rådgivare och experter per e-post med hjälp av serviceadresserna till olika tjänster. Tänk på att det ofta kommer en stor mängd post till serviceadresserna så att du ibland får vänta lite på svar.
När du kontaktar en serviceadress ska du foga ditt användarnamn med meddelandet: på det viset kan ditt ärende behandlas snabbare. I många problemsituationer går det inte ens att lösa problemet om du inte har gett ditt användarnamn. Skriv däremot aldrig ditt lösenord i ett meddelande!
Allmän adress help@hanken.fi
Den allmänna adressen för e-postrådgivning är help@hanken.fi. rådgivningspersonalen vid IT-avdelningen ansvarar för den allmänna adressen. Använda den allmänna adressen om du har ett allmänt dataproblem och inte vet någon som är specialist just på ditt problem – då det gäller många program inom t.ex. statistik kan kursens lärare ofta bäst hjälpa med problem som gäller vissa specifika program.
Kom dock ihåg att man av säkerhetsskäl inte kan skicka nya lösenord per e-post. Skicka inte själv heller någonsin ditt lösenord med e-post.
Andra hjälpadresser moodle-help@hanken.fi, webropol-help@hanken.fi, …
Det finns också andra hjälpadresser på Hanken som gäller it-system. Allmänna moodle-problem får gärna riktas till moodle-help@hanken.fi – då får de personer som sköter Moodle snabbast info om problemen. Detsamma gäller adressen webropol-help@hanken.fi, studieinfo@hanken.fi för studieärenden etc.