Datasäkerhet vid Hanken
Varje användare av datorsystemen vid universitetet är skyldig att sköta om datasäkerheten för sin egen del. Som medlem av universitetsgemenskapen är det din skyldighet att följa reglerna för användare och instruktionerna för datasäkerhet (mera om datasäkerhet) som universitetets ledning har godkänt. Vid behov måste du också anmäla brister i datasäkerheten, missbruk som rör datasäkerheten samt dina misstankar om brott mot datasäkerheten till helpdesken InfoBITen i Helsingfors/datacentralen i Vasa eller universitetets datasäkerhetschef.
Instruktioner för hur man hanterar vissa avvikande situationer som berör datasäkerheten:
– Om du upptäcker att någon har använt ditt användarnamn eller att någon har använt en annan persons användarnamn ska du kontakta adressen datasakerhetschef@hanken.fi.
– Om du observerar ett virusprogram i universitetets nätverk ska du kontakta personalen vid datacentralen (datorstödpersonen vid en institution) eller adressen report_virus@hanken.fi
– Om du upptäcker att dina personliga data har publicerats utan ditt tillstånd (t.ex. ditt personnummer har lagts upp på institutionens anslagstavla eller webbsida) ska du kontakta instansen som publicerat dem eller adressen datasakerhetschef@hanken.fi
Användarregler
För att få din nyttjanderätt (användarrätt) måste du underteckna ett förbindelse om att använda universitetets datorutrustning enligt givna regler och instruktioner. Reglerna för användning av datorutrustningen finns under datasäkerhet på webben. Dessutom kan det finnas särskilda regler och instruktioner för vissa tjänster (som användning av skrivare vid datasalarna eller användning av universitetsnätet i studenthemmen).
Användarreglerna berör allt man gör med universitetets nyttjanderätt eller i universitetets nätverk. Läs användarreglerna noggrant och kom ihåg att du förväntas följa reglerna utan skild uppmaning eller tillsägelse! Användarreglerna baserar sig på tre grundprinciper:
1. Alla bör ha möjlighet till att använda datorn sakligt
Varje studerande vid Hanken har rätt till en nyttjanderätt för att kunna utföra studieuppgifter. Du ska komma ihåg att nyttjanderätten, dvs användarrättigheterna, främst är avsett för att stöda dina studier och inte t.ex. för hobby- eller fritidsverksamheter. Det är förbjudet att använda tillståndet till kommersiella syften eller till politiska ändamål utanför Hanken.
Användartillståndet är endast ditt och du får inte överlåta ditt användarnamn till någon annan eller låta någon annan använda universitetets tjänster med ditt användarnamn.
Det kan vara svårt att greppa förhållandet mellan din egen verksamhet och helheten. Du kan ändå se på situationen så att, trots att du är en enskild användare, kan din verksamhet ha direkta eller indirekta följder på helhetens funktionsduglighet. Universitetet är fullt med enskilda användare, så sist och slutligen har allas verksamhet någon betydelse.
Immanuel Kants kategoriska imperativ är ett lika gott råd när det gäller den gemensamma användningen av datorsystemen, som allt annat mänskligt samarbete: ”Man skall aldrig bete sig på annat sätt än att man också kan önska att maximen för handlingen skall bli en allmän lag.”
2. Man får inte störa andra
En användare kan vara störande med flit eller av obetänksamhet. Det är en försvinnande liten del av användarna som stör andra med flit, men redan en enda användares obetänksamhet kan vara lika störande för övriga användare: t.ex. om man svarar på sin mobiltelefon i datorsalen stör det säkert de andra studerande, så telefonsamtal ska man sköta någon annanstans. Du kan också störa andra indirekt genom att slösa kapacitet i datanätverket eller genom att reservera en dator för något pyssel som inget har att göra med studierna (t.ex. till att spela webbspel eller ”chatta”).
3. Respektera integritetsskyddet
Det är självklart att andra användares privatärenden inte angår någon annan och att inbrott i t.ex. e-post eller en annan användares hemkatalog är förbjudet, också i Finlands lag. Ibland kan det hända att du anländer till en arbetsstation vars föregående användare har glömt att logga ut ur nätet. Du kanske känner dig hågad att använda arbetsstationen med den föregående användaren användarnamn, men kom då ihåg att användarreglerna förbjuder att man använder en annan persons användarnamn och att det t.o.m. kan vara kriminellt.
– Stör inte andra användare.
– Det är förbjudet att skriva in sig med fel användarnamn samt att överskrida eller försöka överskrida rättigheterna förknippade med sitt eget nyttjanderätt.
– Överlåt aldrig under några omständigheter dina lösenord åt någon annan.
– Det är förbjudet att överskrida eller försöka överskrida fastslagna kvoter.
– Det är förbjudet att modifiera eller försöka modifiera utrustning och program.
– Det är förbjudet att söka efter och utnyttja möjliga brister i datasäkerheten.
– Det är förbjudet att använda datasystemen till att bryta sig in i eller försöka bryta sig in i andra system.
– Sprid inte osakliga gruppförsändelser, kedjebrev eller datorvirus.
– Det är förbjudet att olovligt kopiera, inneha eller sprida program eller filer.
Användarreglerna beskriver också missbruk och följderna därav. Huvudprincipen är att universitetet använder sina egna utrednings- och begränsningsstrategier vid missbruksfall. Vid lindriga missbruksfall får användaren en varning eller tillfälligt användningsförbud. I allvarliga fall kan universitetet överlåta det till myndigheterna för utredning.
Det är strängt förbjudet att använda P2P-program (peer-to-peer), som är avsedda för distribution av filer i universitetets nätverk, till ändamål som bryter mot lagen om upphovsrätt (t.ex. överföring av olagliga programkopior)!
Regler för utskrift
Möjligheten att skriva ut och kopiera innebär en stor utgiftspost för Hanken eftersom varje utskriftskredit understöds av universitetet. Det är orättvist att låta universitetet betala för utskrifter som ingenting har att göra med universitetet.
Möjligheten till att använda skrivare och kopieringsapparater är, som alla andra tjänster Hanken erbjuder, avsedd för att stöda studierna inte jobb eller fritidsaktiviteter.