Som studerande vid Hanken har du användarrättigheter så länge du studerar, men för att upprätthålla rättigheterna måste du terminsanmäla dig.
InfoBITen i Helsingfors och datacentralen på tredje våningen i Vasa kan ge råd om du har problem med användarrättigheterna, men du bör ha skött din terminsanmälan för att användarnamnet skall fungera. Dina användarrättigheter tar slut en vecka efter att du blivit färdig.
Kom ihåg att du kan skriva in dig på universitetets webbtjänster med ditt användarnamn och tillhörande lösenord!
Aktivera användarrätten på nytt
Din användarrätt är giltigt i ett års tid så länge du är inskriven vid universitetet som aktiv studerande. Giltighetstiden utgår alltså normalt en gång om året. En oanmäld studerande har inte rätt att använda Hankens datorsystem.
När du utexamineras tar användarrätten slut senast sju dagar efter examensdagen.
Närvarande | Giltighetstid |
Hela läsåret | till 30.9 |
Endast höstterminen | till 31.1 |
Endast vårterminen | till 30.9 |
Giltighetstiden förlängs automatiskt efter att du anmält dig.
Kom ihåg att också byta lösenordet tillräckligt ofta! Att du terminsanmäler dig förlänger inte giltighetstiden för ditt lösenord.
Hantering av tillståndet till datornätet
Lösenordet har en begränsad giltighetstid i datornätet. På Hanken är ett lösenord giltigt i högst 400 dagar.
Kom ihåg att själv sköta om att ditt lösenord inte blir föråldrat!
Du kan för all del förbättra datasäkerheten och byta ditt lösenord oftare än en gång om året.
En månad innan ditt lösenord går ut börjar en påminnelse skickas ut till dig tills du bytt lösenord, eller tills lösenordet inte längre fungerar.
Efter det kan du inte använda någon annan tjänst på Hanken än Byt lösenord, som du hittar på studerandeportalen under Verktyg, länkar. Kommer du inte ihåg ditt lösenord bör du besöka InfoBITen i studieverkstaden i Helsingfors eller datacentralen på tredje våningen i Vasa (inte per epost eller per telefon).