Då du börjar studera får du underteckna ett kontrakt där du förbinder dig att följa givna instruktioner och regler då du använder universitetets datorutrustning. Kontraktet eller avtalet undertecknas vanligen vid introduktionsdagarna. Efter introduktionsdagarna finns avtalet vid InfoBITen i Helsingfors och vid datacentralen på 3:e våningen i Vasa.
Användarnamn
Ditt användarnamn som studerande vid Svenska handelshögskolan är ett S följt av ditt matrikelnummer, t.ex. s090807. Din e-postadress är fornamn.efternamn@student.hanken.fi
Med ditt användarnamn kan du skriva in dig till olika tjänster vid universitetet. Använd inte din e-postadress som användarnamn i misstag; e-postadressen och användarnamnet är två skilda saker!
Användarrättigheter till olika datorsystem
Då du börjar studera vid universitetet får du användarrättighetertill mikrodatornätet Windows som finns tillgängligt i datorsalarna.
För att kunna använda datorerna vid universitetet måste du skriva in dig till universitetets nätverk med ditt användarnamn. WebOodi, Moodle och e-posten använder alla sig av samma Hanken användarnamn och lösenord, liksom också multifunktionsapparaterna för utskrift, kopiering och skanning.
Som studerande kommer du ofta att använda universitetets webbtjänster, t.ex. Webmail för att hantera e-post. De flesta av de här tjänsterna kräver att man skriver in sig (loggar in). För att kunna skriva in dig till tjänsterna måste du ha alltså ha nyttjanderätt till universitetets datorer.
Det är viktigt att veta följande om nyttjanderätten:
– Du skriver ALLTID in dig till Hankens webbtjänster på Internet med samma korta (t.ex. s090807) användarnamn och tillhörande lösenord.
– Låt inte ditt tillstånd föråldras: om nyttjanderätten eller lösenordet föråldras fungerar inte inloggningen.
Vare sig du har skrivit in dig på en dator eller en webbtjänst ska du alltid komma ihåg att också skriva ut dig när du är färdig!