1.3.5 Problemlösning

Problemlösning

Om du stöter på problem då du använder datorn finns det olika sätt att hantera situationen beroende på om problemet rör en fil du hållit på att modifiera, ett program, eller t.ex. operativsystemet i datorn.

  • Problem med en fil: du kan ”ta tillbaka” ett fel med programmens ångerfunktion eller – om du har gjort säkerhetskopior av filen – återgå till en tidigare version av den.
  • Problem med ett program: om programmet du använder t.ex. låser sig helt kan du försöka avsluta det via operativsystemet. Om programmet fortsätter med samma problem kan man vanligen fixa det genom att uppdatera programmet.
  • Problem med operativsystemet: om operativsystemet låser sig helt är situationen mera allvarlig och det behövs oftast olika uppdateringar till operativsystemet för att rätta till problemet.

På den här sidan ser vi på hur man ångrar ändringar man gjort till en fil och hur man hanterar program och operativsystem som låst sig. Läs mera om hur man uppdaterar program i kapitlet om datasäkerhet.

Funktionerna ”ångra” och ”gör om”

I de flesta program är det möjligt att ångra (Undo) åtgärder man gjort i en fil, en åt gången. Dessutom finns det i många program också en möjlighet att göra om (Redo) åtgärderna man ångrat, d.v.s. tagit tillbaka. Undo (Ångra) finns oftast i Edit (Redigera)-menyn eller som en tryckknapp i verktygsfältet. Kom dock ihåg att ångerfunktionen i de flesta program fungerar endast så länge programmet är öppet. Om du lagrar åtgärderna i filen och stänger programmet kan du inte längre ångra förändringarna.

I många kontorsprogram kan du ångra åtgärder på följande sätt:

  1. Om du vill återta vad du just gjorde, klicka på knappen Undo (Ångra).
  2. Om du vill återta flera åtgärder, klicka på Undo så många gånger det behövs eller klicka på den lilla pilen bredvid knappen för att få fram en lista på åtgärder som kan ångras och välj vid vilken åtgärd du vill börja ångra dig.
  3. Om du i misstag har ångrat alltför många åtgärder kan du göra om dem med Redo (Gör om):

Du kan också utföra ångerfunktionen med tangentkombinationen Ctrl + Z.

Förhindra att filer skadas

Ibland händer det att en fil skadas eller ”korrumperas” så att man inte kan använda den mera. Med följande metoder kan du minska på risken att filer skadas:

  • Kontrollera att filen du lagrat fungerar: öppna filen efter att du lagrat den och kontrollera att den fungerar utan problem. Kontrollera den speciellt då du har flyttat en fil över nätet, t.ex. från din hemdator till en server (filer skadas ofta just då de överförs över nätet).
  • Skydda dina lagringsmedier: skydda apparaterna från skakning och stötar.
  • Undvik att stänga av datorn genom att slå av strömmen eller kallstarta datorn (”reset”) medan en fil är öppen: förutom själva filen kan hela operativsystemet skadas av sådana ”kraftåtgärder”.

Det är oftast antingen mycket svårt eller omöjligt att reparera en skadad fil, så det bästa skyddet mot skadade filer är att göra säkerhetskopior av dem (läs mera om  säkerhetskopior). Om du inte har någon säkerhetskopia av den skadade filen är det inte mycket du kan göra åt saken, men du kan alltid pröva t.ex. ett program som återställer data.

Hur man stänger ett program som låst sig

Ibland kan ett program låsa sig så att det inte reagerar på några kommandon från tangentbordet eller musen. Då kan man först av allt prova på att trycka på Esc-tangenten (detta avbryter i regel processer som är igång i programmet).

Om programmet fortfarande inte reagerar på kommandon kan du i Windows trycka på tangentkombinationen Ctrl + Alt + Delete. Då visar operativsystemet fönstret Windows Task Manager (Windows aktivitetshantering) där du ser en lista med program som är på (Running) och som har låst sig d.v.s. inte reagerar (Not responding).



Not Responding
(Reagerar inte)texten är oftast ett tecken på ett av följande problem:

  • Programmet håller på med en stor funktion som orsakar en så stor processorbelastning att operativsystemet uppfattar programmet som ”låst” trots att det inte är det. Då lönar det sig att vänta ett ögonblick – eller några minuter – och hålla ett öga på situationen.
  • Programmet har verkligen låst sig och återvänder inte till normalstatus, ens efter en stunds väntan. Då är det bäst att välja programmet från det ovannämnda fönstret och avsluta det genom att klicka på End Task (Avsluta aktivitet). Ibland måste du vänta en stund på att det låsta programmet stängs av. Observera att du förlorar all olagrad data du har behandlat i programmet.

Om den ovannämnda metoden inte fungerar kan du försöka starta hela operativsystemet på nytt: i Windows öppnar du Start och väljer Restart (Starta om).

I Mac OS X-användargränssnittet motsvaras aktivitetshanteraren av systemövervakningen (Activity monitor) som fungerar nästan identiskt.

Då operativsystemet ”kraschar”

Det går inte alltid att stänga av ett låst program på det sätt som beskrevs ovan: ibland måste man starta om hela datorn för att få programmet att fungera. De flesta datorer har en Reset-tryckknapp i frampanelen. Om du trycker på den startar datorn på nytt. Om det inte finns en sådan knapp, använd strömställaren. Håll strömställaren intryckt tills datorn slås av (oftast c:a 5 sekunder). Sen kan du igen starta om datorn.

Om det på skärmen av din Windows-dator visas en Blue-screen felinformation (se bild) med blå bakgrund har datorns användargränssnitt låst sig och den enda lösningen är att starta om datorn. I andra användargränssnitt kan motsvarande rutan ha en annan färg, men lösningen är oftast den samma.

Observera att detta felmeddelande är ett tecken på allvarliga problem med hårdvaran, operativsystemet eller programvaran! Du borde alltid ta reda på orsaken till att detta felmeddelande dyker upp på bildskärmen så att det inte fortsätter att störa ditt arbete. Då felinformationen dyker upp på din hemdator lönar det sig att kontrollera att användargränssnittet är uppdaterat (läs mera om reparering och uppdateringar), men om du stöter på problemet t.ex. i skolans datorsal är det viktigt att informera de ansvariga.