3.3.2 Skapa och redigera en tabell

Klicka här för att gå till denna sidans Office 2007/2010 -version!

På den här sidan beskrivs grunderna för hur man använder kalkylprogram:

  • Inmata data i celler
  • Ändra storlek på rader och kolumner
  • Lägg till och avlägsna rader och kolumner
  • Göm rader och kolumner

 

Inmata data i celler 

När man öppnar ett kalkylprogram skapar programmet typiskt en tom tabell på skärmen. Då kan man börja mata in data i cellerna som finns påp tabellraderna. Man kan också importera data från andra program (från en fil eller via klippbordet). När du vill skriva in data i en cell ska du gå till cellen, skriva in data och sedan godkänna innehållet i cellen på något av följande sätt:

  • tryck på Enter, så flyttas muspekaren en rad nedåt.
  • Tryck på Tabulatorn, så flyttas muspekaren till cellen till höger 
  • tryck på en piltangent, så flyttas muspekaren i den riktning pilen pekar mot  
  • klicka på en annan cell med musen
  • klicka på godkänningsknappen i formelfältet (se följande bild)

Ofta kan det hända att data som skrivs in i en cell är så lång att det går över höger kant (se följande exempel).

Om det inte ska fyllas i någon data i cellen till höger om den "överlånga" texten, behöver du inte göra något åt den; du kan lugnt låta den gå ut över följande cell.

  Visste du att du kan låta kalkyleringsprogrammet fylla i celler automatiskt? Man behöver inte fylla i t.ex. veckodagar, månader eller datum för hand. Läs mera om denna automatiska funktion.

Redigera tabeller

Om data som du matat in i en tabell inte ryms i kolumnerna kan du bredda ut kolumnerna. Radhöjden, å sin sida, ökas automatiskt så att det ryms ett större teckensnitt på raderna.

Ändra kolumnbredd

När man skriver in data i en ny cell blir slutet av texten i föregående cell under den nya texten (se bilden nere till vänster). Då är det bäst att dra ut den första kolumnen så att hela texten syns (bilden till höger).

       

Med Excel kan man ändra kolumnbredden genom att föra muspekaren till högra kanten av kolumnen som ska ändras (se följande bild). Då förändras pekaren till en svart dubbelpil och man kan dra ut kolumnen till lämplig bredd genom att trycka ned musknappen och dra.

Om man vill ändra kolumnbredden till ett visst antal punkter ska man välja kolumnen och därefter öppna menyn Format, välja Column (Kolumn), och i dess undermeny Width (Bredd). Då får man fram ett menyfönster där man kan ställa in kolumnbredden.

Om man vill att programmet ställer in kolumnbredden automatiskt enligt den bredaste kolumntexten ska man dubbelklicka på den högra kantlinjen av kolumnidentifieraren. Programmet gör då kolumnen bredare enligt den bredaste celltexten.

Man kan ändra bredden på flera kolumner samtidigt genom att välja alla kolumner man vill ändra samtidigt ("måla" kolumnidentifierarna med musen) och sedan ta tag i en kolumns kantlinje och dra den till önskad bredd. När du släpper upp musknappen ändras alla kolumner du valt till samma bredd. 

Ändra radhöjd

Radhöjden ändras automatiskt enligt teckensnittets storlek, men ibland behöver man kunna justera radhöjden fritt.

Med Excel kan man ändra radhöjden genom att föra muspekaren till nedre kanten av radidentifieraren för raden man vill ändra. Då förvandlas pekaren till en svart dubbelpil. Tryck ned den vänstra musknappen, håll den nere och bestäm radhöjden med musen:

Om man vill ändra radhöjden till ett visst antal punkter ska man välja raden, sedan öppna menyn Format, välja Row (Rad) och sedan Height (Höjd). I fönstret som öppnas kan man ställa in antalet punkter i radhöjden.

Om man vill att programmet anpassar radhöjden efter den högsta celltexten i en rad automatiskt, ska man kilcka på cellen, öppna menyn Format, välja Row (Rad) och sedan AutoFit (Automatisk anpassning). Programmet kommer att anpassa radhöjden efter den högsta celltexten.

Man kan även ändra radhöjden för flera rader på en gång på samma sätt som med kolumnerna, om man väljer flera rader innan man bestämmer radhöjden.

Lägg till och ta bort kolumner och rader

Man kan lägga både nya kolumner och nya rader till en tabell och placera dem var som helst. Man kan också avlägsna kolumner och rader vid behov.

Tillfoga kolumner

Med Excel kan man lägga till kolumner genom att klicka på den kolumnidentifierare som ligger till vänster om det ställe där man vill foga in kolumnen. Öppna sedan menyn Insert (Infoga) och välj funktionen Columns (Kolumner).

Ta bort kolumner 

Med Excel kan man avlägsna önskade kolumner genom att klicka på kolumnens identifierare, öppna menyn Edit (Redigera) och välja Delete (Ta bort).

Infoga rader 

Med Excel kan man infoga en rad genom att klicka på den radidentifierare ovanför vilken man vill infoga raden, öppna menyn Insert (Infoga) och välja Rows (Rader).

Ta bort rader 

Med Excel kan man avlägsna rader genom att klicka på radens identifierare, öppna Edit (Redigera), och välja Delete (Ta bort).

  Man kan också lägga till en kolumn genom att klicka på en kolumn med den sekundära musknappen. Då öppnas en snabbmeny där man väljer Insert (Infoga). På samma sätt kan man avlägsna en kolumn genom att klicka med den sekundära musknappen på kolumnen och välja Delete (Ta bort) i snabbmenyn som öppnas. 

Samma princip fungerar också för att infoga och avlägsna rader.

Dölj kolumner och rader 

Om antalet rader eller kolumner i en tabell blir mycket stor kan det bli svårt att hitta en viss rad eller kolumn. Då kan man dölja de rader och kolumner som inte är så viktiga.

Med Excel kan man dölja rader eller kolumner på följande sätt: välj raden/raderna eller kolumnen/rna som ska döljas, öppna menyn Format och välj antingen Row (Rad) eller Column (Kolumn) och sedan Hide (Dölj) i undermenyn.

Man får fram en dold rad eller kolumn på följande vis: välj rad/kolumnidentifierarna på båda sidor om den rad/kolumn du vill ta fram, öppna menyn Format (Formatera) och välj antingen Row (Rad) eller Column (Kolumn), och sedan Unhide (Ta fram).