Idag var det Robin Backgren som blev den lycklige vinnaren av den här boken:
Sustainable marketing av Martin & Schouten. Grattis Robin!
Hanken new ventures har flera spännande evenemang nu under våren. Se till att gilla dem på facebook så missar ni inget viktigt.
Till näst, 24.2.2016 kl. 12.30, är det ett seminarium om App-utveckling- från idé till marknadsföring. Läs mer
Markkinointi&Mainonta och MARK Suomen Markkinointiliitto har sedan 1991 utsett ”Årets Marknadsföringsgärning”. I torsdags presenterades vinnaren för 2015 och det blev S-gruppens ”Halpuuttaminen”.
”Halpuuttaminen nousi koko kansan huulille lähes päivälleen vuosi sitten, kun S-ryhmä ilmoitti laskevansa yli 400 tuotteen hintaa Prismoissa.
Ilmoitus löi kilpailijat ja oikeastaan koko Suomen ällikällä. Suomalaiset olivat tottuneet siihen, että hinnat yleensä vain nousevat.” (Muukkonen 23.1.2016)
Läs hela artikeln på M&M här: Muukkonen (2016). Tämän vuoksi Halpuuttaminen on Vuoden markkinointiteko. Markkinointi&Mainonta 23.1.2016.
När vi rör oss kring årsskiftet är det alltid många listor och rankingar för det gångna året som publiceras. Vi har redan sett att Lidl var i topp bland de finländska varumärken förra året och nu har en lista över populära reklamer på YouTube publicerats. Läs mer
Bloggen Chiefmartec.com– Chief Marketing Technologists Blog tycker jag absolut att ni skall ta och kolla in. Speciellt intressant är den för er som får kursen Marknadsföring och teknologi nu i denna period. I bloggen kombinerar man marknadsföring och teknologi och där finns många intressanta inlägg. Läs mer
18.1.2016 inleddes vårterminen med en gästföreläsning av Annika Steiber. Rubriken på föreläsningen var ”Managing a rapidly changing world” och handlade om hur företag i Silicon Valley styrs; hur deras management model ser ut. Det var Hanken New Ventures som hade ordnat föreläsningen. Steiber har även tidigare gästat Hanken via HNV. 8.10.2014 pratade hon om vad som gjort Google så framgångsrikt. Läs mer
Resultatet från den årliga studien som undersöker vilka varumärken som är de mest uppskattade har nu publicerats. YouGov genomför studien i 24 länder och resultatet är en lista över de 10 mest uppskattade varumärken i respektive land. Här ser du hela listan för finland.
I Finland är det Lidl som kommer på en första plats, följt av Fazer och Prisma. Det varumärke som har förbättrat sig mest är Finnair. Vill du läsa mera kan du göra det på bland annat Markkinointi&Mainonta.
I slutet av året blev det klart att butikerna får hålla öppet när de vill (Melin 2015). Åsikterna om de nya öppethållningstiderna har varit både positiva och negativa, läs mer här (De la Chapelle & Sundholm 2014) och här (Savonius 2016). Det återstår att se om det visar sig lönsamt för butiker att hålla öppet flera timmar under dagen eller om de förkortar öppettiderna igen efter Läs mer
Med bara en vecka kvar av jullovet är det dags att börja blicka framåt mot vårens terminsstart. I period 3 startar fem kurser här på marknadsföringen:
23038-V Marknadsföringens undersökningsmetodik (Peter Björk)
Måndag 18.01 kl. 10.15 i rum 312
23058-V Marknadsföring och teknologi (Annika Ravald)
Första närvarotillfälle: Måndag 18.01 kl. 10.00, The Silicon Valley model- Annika Steiber
Kursintro: Måndag 18.01 kl. 12.30 i rum 312
2323-V Seminarium (Annika Ravald och Peter Björk)
Tisdag 19.01 kl. 10.15 i rum 239 (semirummet)
23001-V Kandidatavhandling (Henrik Virtanen)
Onsdag 20.1 kl. 12.30 i rum 235
2334-V Forskningsmetoder i marknadsföring (Peter Björk)
Torsdag 21.01 kl. 12.30 rum 308