Rockstjärneprofessorn Micael Dahlén på Hanken

Inkommande måndag får vi besök av en mycket erkänd marknadsföringsprofessor från Handelshögskolan i Stockholm.

Foto: Studio Emma Svensson

… Japp, han på bilden här. Micael Dahlén är expert inom bl.a. konsumentbeteende och marknadskommunikation, och de som går kursen Brand management kanske känner igen namnet från pärmen på sin kursbok Marketing Communications – a Brand Narrative Approach.

Fast vi inom marknadsföring tycker att vi annars också sysslar med rätt så spännande fenomen och intressanta forskningsområden, så kammar nog kanske Dahlén hem priset med sina fascinerande teman som seriemördare, sex, kreativitet och lycklighet.

Micael Dahlén har blivit framröstad till näringslivets populäraste föredragshållare i Sverige och utsedd till nummer 10 i världen inom sitt forskningsfält. Är du nyfiken på att veta mera, så kolla på www.micaeldahlen.com

Nästa vecka kommer denna ”rockstjärneprofessor” till Hanken och det är väl ganska onödigt att säga att ”missa inte detta”, för det har ni säkert förstått redan. Måndagens rubrik är ”Roligast vinner”. Bådar gott!

Micael Dahlén må 25.4.16 kl 14.30 i auditoriet

Vaktombyte på bloggen

Dags att damma av vår blogg igen efter ett litet uppehåll! Therese, som hittills skött om att hålla bloggläsarna informerade och inspirerade i marknadsföringsfrågor, förbereder sig för tillfället för  ankomsten av en ny familjemedlem. Lycka till Therese, njut av din föräldraledighet!

Den som nu går i Thereses fotspår som institutionsbloggare är Anu, universitetsläraren som undervisar och teoretiserar om marknadskommunikation och som nu får nosa på innehållsproduktion också i praktiken. Får se hur det ska gå! 😀 Men vi kommer fortsättningsvis att ha gästinlägg av bl.a. utexaminerade marknadsförare och tar jättegärna emot tips och idéer om vad och vem ni skulle vilja läsa om i denna blogg. Så kommentera här i kommentarsfältet, maila till anu.norrgrann(a)hanken.fi eller hojta till IRL om du har tankar kring innehållet och vad det borde och kunde vara framöver!

Sist men inte minst… Visst har ni noterat att det lönar sig att vara bänkad i auditoriet nästa måndag (25.4.16) kl. 14.30. ? För den som inte ännu har detta antecknat i sin kalender, kommer mera info i ett nytt inlägg, så stay tuned.

Vilka faktorer är avgörande för framgång inom e-handel?

Fonecta har nyligen gjort en undersökning om vilka faktorer som är avgörande för att bli framgångsrik med sin nätbutik. I undersökningen har man intervjuat ett tiotal pionjärer inom e-handel. Resultaten visade att hastighet och service är de viktigaste faktorerna. De som har lyckats med sina nätbutiker är sådana som också förstår kundens behov och kan svara på dem. (Källa: Markkinointi&Mainonta (2016). Nopeus ja palvelu ratkaisevat verkkokaupassa – ”Minkälaisesta verkkokaupasta itse ostaisit?” (M&M 15.3.2016)

Läs mer om undersökningen på Markkinointo&Mainonta här.

Gästinlägg av alumn Anna Forsström

Det här inlägget hör till serien där alumner berättar om sina studier i marknadsföring på Hanken och om sina nuvarande jobb. Jag har bett dem berätta varför de valt att studera marknadsföring, vad de tagit med sig till arbetslivet och hurudana arbetsuppgifter de har idag. Nu som då kommer dylika gästinlägg att publiceras här på bloggen. Tanken med dessa typer av gästinlägg är att försöka ge en bild av vad man kan jobba med när man studerat marknadsföring. Eftersom ämnet är rätt så brett kan det vara intressant att få konkreta exempel på vad man kan jobba med efter studierna. Här kommer du till alla inlägg som publicerats i kategorin alumn. Läs mer

Veckans Bok v. 9

Vinnaren av Veckans Bok v. 9 var Charlotta Forsberg. Grattis till andra vinsten i rad!

Charlotta vann denna bok

1292104805

Principles of Marketing. Scandinavian ed. 2nd ed. av Kotler, Armstrong och Parment.