Blogglansering och recept på kex!

Tack till alla studerande och all personal som kom till vår blogglansering tisdagen den 29.10.2013! Vi på marknadsföringsinstitutionen hoppas att vi genom bloggen skall kunna erbjuda våra läsare nyttig information om vad som händer på institutionen och även till exempel intressanta inlägg om ny forskning inomt ämnet marknadsföring. Har ni åsikter eller förslag om bloggens innehåll så får ni gärna lämna en kommentar i bloggen eller mejla Heidi!

Till alla som tyckte om bloggkexen vi bjöd på under blogglanseringen och till alla som missade tillfället att smaka dessa utsökta kex så bjuder bagaren här på det enkla receptet:

För ca. 50 kex:

  • 200 g smör
  • 1,75 dl socker
  • 1,5 msk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk sirap
  • 5 dl vetemjöl

Rör smör och socker till en jämn smet med elvisp. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och sirap och blanda till en jämn smet med elvisp. Tillsätt vetemjöl och kör med elvisp eller blanda med fingrarna. Tryck sedan ihop degen till en klump och dela den i fyra delar. Rulla ut varje del till en längd och lägg på en plåt. Tryck ut degen med en gaffel för att få ett fint mönster på kexen.

Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 18-20 minuter eller tills kexen fått en gyllenbrun färg. Skär längderna i sneda bitar medan kexen ännu är varma och låt sedan svalna.

kakor

 

Veckans bok (vecka 44)

Vinnare av veckans bok blev Zuzette Lövgren, grattis! Följande bok vi lottar ut är boken Research methods for business students. Detta är en bok som alla som skall skriva/skriver kandidat- eller magisteravhandlingen kan ha stor nytta av så det lönar sig för alla marknadsföringsstuderande att lägga en lapp i lådan på andra våningen före tisdagen den 5.11.2013!

 

Studerande Ida Strandberg om företagsspelet Dynama!

Hej Ida, vem är du och vilken kurs har du gått?

Mitt namn är Ida Strandberg och jag studerar sista året på magistersprogrammet strategisk marknadsföringsledning. Den här perioden har jag gått kursen Strategisk Marknadsföringsledning (23041). Till kursen hör marknadsföringsspelet Dynama. Spelet är framtaget för att man ska lära sig strategisk marknadsföring samt traditionella marknadsföringsaktiviteter som till exempel produktens livscykel, marknadens fluktuation och segmentering.

Företagsspelet Dynama:

Vi fick bilda företag och skapa en affärsidé samt produkt som vi sedan skulle sälja på Dynama-marknaden. Vårt företag hette Café Combiné och sålde espressomaskiner med en fransk lyxig touch. De övriga företagen var; Coolbox med smartkylskåp, Ecomicro med miljövänliga micron, Coconut som sålde mixers och Coffe Kings som också de hade kaffemaskiner. Lite hade man hört av andra studeranden om Dynama men det var ändå svårt att veta hur det hela skulle gå till. De var först efter dag ett som man började förstå vad spelet riktigt gick ut på. Så här i efterhand kan jag säga att det viktigaste i spelet är att ha kolla på marknaden i sin helhet, konkurrenterna och segmentens penetrationsgrader. De är också bra att förstå företagets ekonomiska situation och produkternas livscyklar.

bild 1Det gäller att hålla koll på anslagstavlan…

Hur såg er Dynama vecka ut?

Vår VD Nina, kom in varje morgon på ”kontoret” och ritade upp kommande låg-, medel- och högperioder på whiteboarden. Sedan satte vi igång och planera nästa strategiska beslut. Vårt företag hade en segmentorienterad strategi, vilket jag var väldigt noga med som CRM, eftersom de var min uppgift att ha koll på efterfrågan och penetrationsgraderna i segmenten. De blev vilda diskussioner med VD:n Nina, om vad som var viktigare: prissättingen av produkterna eller sälj-möjligheten i segmenten. Vi investerade mycket i produktionsanläggningar, till och med för mycket vilket ledde till att vi förlorade ackumulerade vinstmedel i slutet. Det var mycket spänning i luften under veckan och alla företgen var taggade för att vinna men två företag hade lite bättre strategier och drog ifrån i mitten av spelet. Det kunde ha gått bättre för vårt företag eftersom våra produkter sålde väldigt bra. Vi borde ha hållit huvudet kallt och slutat investera i produktionsanläggningar och satsat på att sälja slut de vi hade i lager. Vi hade också lånat för mycket, så våra långfristiga skulder var högst av alla företags i slutet av spelet…hups! Man kan ju inte ha koll på allt. Det är väl bra med lån, tänkte vi! Vi slutade i alla fall som mycket god trea, vilket vi supernöjda med!

Dynama-veckan var lärorik och roligt eftersom vi hittade en så bra gruppdynamik i vår grupp, där alla hade någon speciell uppgift. Vår ekonomichef Mio, var en verklig tillgång i ledningsgruppen med miniräknaren i högsta hugg hade hon koll på alla siffror. Sedan hade vi marknadsföringsmanagern Alex, som skötte allt knåpande med Dynama-blanketterna och en stor del av reklamannonserna i Dynama-bladet. Vi var motiverade och tog spelet på allvar så jag tror vi alla lärde oss mycket om marknadsföringsstrategier men också en del om vanlig företagsekonomi. Jag tyckte att spelet var jättebra eftersom det krävde en förmåga att använda teoretisk kunskap i ett praktiskt sammanhang.

bild 2

Tips till studerande som har Dynama spelet framför sig?

–         Choose your dream team

–         Läs Dynama-manualen pärm till pärm- I mean it!

–         Repetera lite resultat- och balansräkning

–         Ha stenkoll på vad som händer på Dynama- marknaden

–         Tänk långsiktig MF-strategi

–         Play hard, work hard!

 

Bloggens första gästinlägg!

Ett återkommande tema i bloggen kommer att vara gästinlägg/intervjuer med olika Hanken alumner. I sina gästinlägg berättar alumner om deras erfarenheter från studierna i marknadsföring och kommer med tips åt nuvarande och kommande marknadsföringsstuderande!

 

Först ut är alumnen Camilla Stenbäck!

  • Camilla Stenbäck
  • Utexaminerad 2010
  • Jobbar som projektchef på Vasa Yrkeshögskola

Varför valde du att studera marknadsföring vid Hanken?

Ämnet är nära relaterat till turism som var huvudämnet i min första utbildning. Jag behövde också mera kunskap om marknadsföring i och med att mitt nuvarande jobb inkluderar både undervisning på yrkeshögskolan och även konsultarbete till näringslivet.

Hur har dina studier påverkat och stöttat din karriär?

För att kunna praktisera och fungera som bollplank till företag bör man också ha teoretiska kunskaper som grund. Detsamma gäller i undervisningen. På kort sikt skulle jag säga att mina marknadsföringsstudier hittills gett mig bättre självförtroende i mitt arbete och på lång sikt hoppas jag att jag kan tillämpa mina kunskaper även i andra miljöer/med andra målgrupper och områden.

Vad var det viktigaste/mest värdefulla som du lärde dig under din tid på Hanken?

Jag fick nya infallsvinklar och fick verkligen ”spjälka upp” det mångfacetterade ämnet marknadsföring tillsammans med likasinnade studiekompisar och kompetenta föreläsare.

Har du några tips till de som funderar på att välja marknasföring som huvudämne eller till de som redan studerar marknadsföring?

Till de som funderar – tveka inte, satsa!

Till de som studerar – Sug in så mycket information som ni bara orkar och kan! Det är inte bara en gång som jag har tagit fram mina mappar med anteckningar sedan jag blev färdig. Informationen är 100% nödvändig kunskap om man i framtiden vill arbeta med marknadsföringsrelaterade uppgifter!

 

 

Har du frågor eller idéer kirng vad du vill att alumnerna skall berätta om i sina inlägg -> Lämna en kommentar i kommentarsfältet!

 

SKILLS

Oroar du dig över vad som förväntas av dig i arbetslivet? Eller är du nervös för vad som väntar utanför Hankens trygga gula väggar? Var bara lugn! Vi på marknadsföringsinstitutionen vill hjälpa dig som studerar marknadsföring som huvudämne och presenterar härmed en serie av seminarier med framgångsrika personer från närningslivet.

SKILLS

På höstens första SKILLS-seminarium tisdagen den 19.11.2013 kl.16.00 behandlas ämnet REKRYTERING och du får förmånen att träffa Fredrik Björk från Danske Bank och Karl-Johan Smeds från Creamarketing. De kommer bland annat att berätta om företags rekryteringsprocesser och hur du på bästa sätt förbereder dig för en arbetsintervju.

Platserna är begränsade så anmäl dig så fort som möjligt för att försäkra dig om en plats! Anmälningar skickas till heidi.granholm@hanken.fi (senast 7.11.2013)

HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN!

bild

Veckans bok (42)

Vinnare av veckans bok blev Krista Salonen, grattis!

Vecka 43 lottar vi ut boken Marknadsföring – teori, strategi och praktik av Kotler, Armstrong och Parment. Ni deltar som vanligt genom att skriva ert namn på en lapp och lägga lappen i lådan på andra våningen. Dragningen sker i samband med HankMarks tisdagskaffe 22.10.2013 kl. 14.00

Veckans bok (41)

Vinnare vecka 41 blev Jaana Vilponen. Jaana vann boken Marketing Communications.

Vecka 42 lottar vi ut boken Konsumentbeteende av Evan, Jamal och Foxall. Ni deltar som vanligt genom att skriva ert namn på en lapp och lägga lappen i lådan på andra våningen. Dragningen sker i samband med HankMarks tisdagskaffe 15.10.2013 kl. 14.00.

 

 

Veckans bok!

Vinnare av boken Marketing – Real People, Real Decisions blev Sandra Sundlin, grattis!

 

Vecka 41 lottar vi ut boken MARKETING COMMUNICATIONS – A European Perspective av De Pelsmacker, Geuens och Van Den Bergh.

Delta i utlottningen genom att lägga en lapp i lådan på andra våningen. Utlottningen sker i samband med HankMarks tisdagskaffe kl.14.00 tisdagen den 8.10.2013!

Catharina Stackelberg 25.9.2013

Den 25.9.2013 besökte Catharina Stackelberg Hanken i Vasa för årets VIP-seminarium. Under eftermiddagen höll Catharina en föreläsning om ämnet ”Skapa tillväxt genom differentiering – hur marknadsföring kan förstärka din business”.

Catharina Stackelberg är grundare av och VD för Marketing Clinic, Nordens ledande konsultföretag inom marknadsföring. Hon har tidigare jobbat bl.a. 10 år på Coca-Cola Company både som VD i Finland och Sverige samt som marknadsföringsansvarig i Norden och Baltikum. År 2013 vann Catharina Stackelberg årets Veuve Clicquot Business Woman Award. Priset tilldelas en kvinna i näringslivet som har utmärkt sig för sitt modiga och kreativa tänkande och priset ses som ”businesskvinnornas Oscar”.

Bildkälla

Vill du veta mer om Markting Clinic och vad de gör så kan du gå in här.