Ny lärare på institutionen

Observanta marknadsföringsstuderande har kanske redan hunnit notera att det flyttat in en ny person på institutionen. Några har kanske redan lite koll på denna nykomling, för er andra är det kanske på sin plats med en liten presentation?

Anu Norrgrann heter jag, och är ”nyförvärvet” i institutionens undervisningsteam. Just nu är det kursen Konsumentbeteende, som jag är engagerad i till en början. För er som gick den kursen (eller Branding och kommunikation) i fjol, kan mitt namn också kanske klinga lite bekant?

Jag kom till Hanken från Vasa universitet, där jag forskat, undervisat och sysslat med lite annat också, som t.ex. högskolesamarbete. Men nu är jag en del av Hankens glada marknadsföringsgäng och ser fram emot att jobba i denna ansedda, trevliga och familjära miljö! Starten har varit riktigt lovande!

Vad är jag då för en slags marknadsförare? Som forskare har jag min hemvist i det som brukar kallas IMP (industrial marketing and purchasing), företagsnätverk brukar man också tala om. Därför är det relations- och nätverksteman som jag också undervisat mest i under åren. Marknadsföringskommunikation är ett annat område som jag har en hel del undervisningserfarenhet av, och som ju är väldigt fascinerande och där det händer nya, intressanta saker hela tiden. På senare år har jag också börjat glida lite från min B2B-vinkel mot konsumentsidan och speciellt det som görs inom CCT (ja, vi marknadsförare verkar ha dille på såna här catchiga förkortningar), dvs. mera kulturella ansatser till konsumtion. Eftersom konsumentperspektivet är nu det mest nya och ”färska” inom ämnet för mig, känns det också extra kul att få ha hand om konsumentbeteendekursen. Man lär sig ett och annat nytt själv också samtidigt!

I min forskning har det framför allt varit möbelbranschen som jag nischat in mig på; det brukar säkert synas i antalet möbelrelaterade exempel jag berättar om på föreläsningarna. Möbler, design och inredning är sånt som jag brinner för också utanför min yrkesroll. På fritiden hittar man mig lätt med näsan i nån inredningsblogg eller funderandes på nåt nytt inredningsprojekt. Konsumerandes inredning, med andra ord. J

Jag vill avrunda med att önska alla en fin start på läsåret och lycka till i studierna! See you around!

/Anu

”Veckans bok” drar igång igen

Nu under höstterminen kör vi igen igång med utlottningen ”Veckans bok”. Varje vecka lottas en eller flera marknadsföringsrelaterade böcker ut. Utlottningen sker i samband med HankMarks  tisdagskaffe kl. 14.00 i seminarierummet på andra våningen. Vinnaren publiceras också här på bloggen och boken kan hämtas från mitt (Therese) arbetsrum om man inte är på plats under själva utlottningen.

För att delta i lotteriet skall man skriva sitt namn på en lapp och sätta den i lotterilådan som finns  utanför Annikas arbetsrum på andra våningen. Där finns också de böcker som lottas ut presenterade.

Höstens första utlottningen sker nästa veckas tisdag 23.9 kl. 14.00 så se till att fylla i ditt namn på en lapp och sätta den i lådan innan det!

 

Up and running

Hallå!

Läsåret 2014-2015 har kickat igång och de flesta kurser är redan påbörjade. Förhoppningsvis har sommarjobbet gett er massor av inspiration till att fortsätta/påbörja studierna. En härlig sommar fick vi till slut även om det såg tveksamt ut till en början.

Här på marknadsföringsinstitutionen är arbetet i full gång. Från och med idag (måndag) är även jag (Therese) tillbaka i korridoren, efter ett år hemma med min lilla pojke. I fortsättningen är det jag som kommer att vara författare till denna blogg. Om ni har idéer eller förslag på intressanta inlägg är det bara att komma in till mitt rum (248, mittemot Annikas) eller skicka ett mail (therese.fredriksson[at]hanken.fi).

Inom marknadsföringen erbjuder vi tre kurser under den första perioden.

  • Service Innovation and Design (23057), 8 sp med Peter Björk
  • Konsumentbeteende (23051), 8 sp med Anu Norrgrann
  • Strategisk marknadsföringsledning, 8 sp med Annika Ravald

Utöver dessa tre kurser drar också Seminarium 2323 igång för de som tänkt börja skriva sin magisteravhandling i höst. Introduktion till kursen håller Annika och Peter imorgon tisdag 9.9 kl. 10.15, vid seminarierummet på andra våningen.

 

Hoppas ni får en givande studiehöst!

Vi ses i korridoren!

Åter på Hanken

Planet har landat och det tog inte så lång tid innan taxibilen stannade framför Hanken. Nästan fem månader efter fjolårets en och en halv månads besök, när jag var involverad i Annika Ravalds kurs ”Strategisk marknadsföringsledning” och fick då chansen att träffa både kompetenta och trevliga lärare och övrig personal och inspirerande och ambitiösa studenter, var jag tillbaka i Vasa. Och det kändes som om jag senast varit här igår, eller åtminstone förra veckan. Det är, tycker jag, ett bra tecken; man känner sig hemma.

Mitt namn är Danilo, jag är doktorand från Stockholm Business School vid Stockholm universitet, och ursprungligen är jag från Kroatien där jag tog mina examina i företagsekonomi och skandinaviska studier. Jag doktorerar inom industriell marknadsföring och service på SBS och är nu alltså på kort besök på Hanken i Vasa. Här fortsätter jag att utveckla min avhandling som inspireras av och följer Christian Grönroos ”service logic”, och jag får värdefull handledning av Annika. Och om någon vet vad (kund)värdet handlar om, då är det Annika!

Förra året stannade jag som sagt en och en halv månad i Vasa, och jag hann lära känna omgivningen, återupptäcka vissa fördelar med att leva i en mindre stad, och bekanta mig med österbottnisk fikatradition. Jag märkte även att man i Vasa tycker om sitt hår; hårsalonger ligger bokstavligt talat på varje hörn J Forskningsmässigt fick jag vidareutveckla, ventilera ut och förfina mina idéer och tankar, som förhoppningsvis kommer snart att se dagens ljus i form av en vetenskaplig artikel, tack vare just vårt samarbete.

Nu är jag här bara en kort sväng, under den här veckan, och senare kallar Stockholmsförpliktelser tillbaka. Men nästa besök är redan inplanerat: vi kommer att ses 12 maj, när jag stannar ytterligare två veckor. Då ska man hinna även med ett blixtbesök till Helsingfors när CERS firar 20 år, och även få publiceringstips från editorn av Industrial Marketing Management. Man kan säga att det aldrig är tråkigt på Hanken!

Marknadsföring och teknologi!

I nästa period startar en helt ny kurs här på institutionen, Marknadsföring och teknologi 8sp.  Här kan du läsa mera om kursen och kursens lärandemål.

Om du vill gå kursen så ska du gärna anmäla dig via WebOodi före fredagen 7 mars så att vi i god tid vet ungefär hur många som kommer att gå kursen.

Kom och lyssna på en föreläsning om Storytelling med Lena Mossberg!

Onsdagen 12.3.2014 har ni som studerar marknadsföring på Hanken i Vasa chansen att lyssna på när Lena Mossberg berättar om Storytelling. Föreläsningen ingår i slutseminariet för projektet Res och Relaxa och förutom Lena så får ni även höra på Liisa Renfors från MEK och Erkki Laakso från Vaasan Seudun matkailu Oy.

Programmet för eftermiddagen ser ut som följande:

  • 12.30 Välkommen!
  • 12.45 Lena Mossberg: Storytelling – inspirationskraft
  • 13.30 Kaffepaus
  • 14.00 Liisa Renfors: Silence Please – Hyvinvointimatkailun ajankohtaiset kuulumiset
  • 14.30/14.45 Erkki Laakso: MEK-yhteistyöcase: Venäläiset SoMe-turistit Pohjanmaalla
  • 15.00-15.30 Diskussion

Anmäl er till camilla.stenback[@]vamk.fi senast 7.3!

Intressanta evenemang via Hanken New Venture!

Nu på inkommande torsdag (13.2.2014 kl.12.30 – 16.00) har du som studerande vid Hanken möjlighet till att lära dig mera om hur du hittar och strukturerar nya idéer. Genom ett halvdags seminarium får du tillsammans med andra och tillsammans med konsulten Terje Andersson träna din kreativa förmåga och öka din innovationsförmåga.

Om detta låter intressant kan du läsa mera om evenmanget här och anmäla dig till Johanna Dahl på johanna.dahl[@]hanken.fi senast idag måndag 10.2.2014!

Nästa veckas tisdag (18.2.2014) ordnar Hanken New Venture ännu en föreläsning, denna gång om affärsplanen. Under den föreläsningen lär entreprenören Mikael Still er varför affärsplanen är så viktig för ett företag. Föreläsningen äger rum kl.10.15-11.45 i auditoriet och för att försäkra dig om en plats skall du anmäla dig till Johanna Dahl senast fredag 14.2.2014.

 

 

 

 

Vad ska du göra när du blir stor?

Vi har förstått att det är många som funderar på vilka karriärmöjligheter som finns efter att man har studerat marknadsföring vid Hanken. Här är en lista med några exempel på vad utexaminerade marknadsföringsekonomer jobbar/har jobbat med:

  • vd/Norcar
  • account executive/LinkedIn Irland
  • HR Director/Shneider Electric
  • kredichef/Kvevlax Sparbank
  • biträdande direktör/Kvevlax Sparbank
  • regiondirektör/Nordea
  • ICT-chef/OP
  • partner/ICEBREAK Stockholm
  • marknadsföringschef/Wasaline
  • vd/Therecorporation
  • senior manager PR and marketing communications/Wärtsilä
  • företagare/Sponsor Insight Finland
  • företagare/Sports gym Pargas
  • marketing coordinator/KWH Pipe
  • marknadsföringschef/Pohjalainen
  • director of sales/Welcome Travel Team Monaco
  • deputy MD/Eniro Sentraali
  • IT-manager/Bank of America, California
  • finanschef/Aktia
  • universitetslektor/Hanken
  • controller/Dermoshop
  • Export manager/Alucar

 

23038 Marknadsföringens undersökningsmetodik

Imorgon tisdag, 28.1.2014, har ni  som  går kursen 23038 Marknadsföringens undersökningsmetodik ingen undervisning eftersom Peter är borta. Under torsdagens lektion skall ni lyssna till Bobo af Ekenstam i auditoriet. Eftersom föreläsningen är en del av Hanken New Ventures evenemang så ska ni också anmäla er till torsdagen till Johanna Dahl på johanna.dahl[@]hanken.fi! Edit: Ni behöver inte anmäla er till evenemanget eftersom ni är automatiskt anmälda i och med att ni går denna kurs. 

Veckans bok drar igång igen!

Nu fortsätter vi med ”Veckans bok”-tävlingen här på marknadsföringsinstitutionen! Reglerna ser ut som tidigare: vi lottar ut en bok varje vecka i samband med HankMarks tisdagskaffe (kl.14.00 i semirummet på andra våningen). För att delta ska du lägga en lapp med ditt namn i den blåa lådan som finns utanför semirummet.

Böckerna som lottas ut är alltid relaterade till ämnet marknadsföring och har du extra tur så är det en bok som just du behöver för en kurs eller för att skriva din avhandling.

Årets första bok är Strategic Marketing Management skriven av Moutinho och Southern. Lägg en lapp i lådan före tisdag 28.1.2014 kl.14 för att delta i utlottningen! Lycka till!