Trendspanare Magnus Lindkvist besökte Hanken

Tisdagen den 28.10 höll trendspanaren och futurologen Magnus Lindkvist ett seminarium om framtidsspaning och -tänkande. Seminariet ordnades av Hanken New Venture i Hankens festsal. Många åhörare, både studerande och personal, fick ta del av en underhållande eftermiddag. Jag tror ingen lämnade salen oberörd. Lindkvist lyckades tilltala många olika sinnen under sitt framförande. Under seminariet fick vi bl.a. höra om hur vi skall upptäcka förändringar, när man kan börja tala om att något är en trend och ”the keys to creation”.

För er som inte hade möjlighet att delta i HNV seminariet hittade jag ett kort klipp med Lindkvist som föreläsare. Det behandlar ungefär samma ämnen som Lindkvist berättade om vid sitt besök på Hanken. Inspelningen är från Creative Mornings frukostseminarium i Stockholm i maj 2013. Mycket av det han talade om på Hanken finns naturligtvis inte med i klippet, men förhoppningsvis får ni en känsla av hurudant budskap Lindkvist för med sig.

Under sitt besök till Finland hade Lindkvist även andra uppdrag. Hans besök uppmärksammades i flera olika medier. För de som är intresserade länkar jag här till några nyhetsinslag som gjordes om honom. Här finns en radiointervju som Lindkvist gjorde för Radio Vega Österbotten. (Här finns också en artikel baserad på intervjun.) I Vasabladet (29.10.2014 s. 4) hittar man också en artikel om Lindkvist besök till Hanken. (Eller via den här länken om man har möjlighet att logga in)

Vad jag har förstått har Hanken New Ventures inga inplanerade seminarier eller föreläsningar för tillfället, men förhoppningsvis får vi snart ta del av ett spännande evenemang igen!

Veckans böcker v. 46

Nästa vecka lottar vi ut följande två böcker:

”Marketing Planning- principles into practice” av Wood.

46-1

 

”Global Marketing Management 8th edition” av Keegan.

46-2

Sätt ditt namn på en lapp i lådan och delta i utlottningen! Dragningen sker som vanligt på tisdag kl. 14.00 i samband med HankMark kaffet.

Gästinlägg av alumn Jasmin Åbacka

För att de som läser marknadsföring eller de som funderar på att börja läsa marknadsföring skall få en uppfattning om vad man kan syssla med efter studierna, har jag tagit kontakt med alumner från Hanken. Jag har bett dem berätta varför de valt att studera marknadsföring, vad de tagit med sig till arbetslivet och hurudana arbetsuppgifter de har idag. Nu som då kommer gästinlägg att publiceras här på bloggen där alumnerna får ge sin bild av studierna och sitt arbete. (Här hittar ni ett inlägg i samma tema som tidigare publicerats på bloggen. Det är alumnen Camilla Stenbäck som berättar om sina erfarenheter.)

Först ut i denna serie av gästinlägg har vi Jasmin Åbacka. Hon berättar om sitt nuvarande arbete på Zervant. (http://www.zervant.com/fi/index.php)

Jag är Jasmin Åbacka en 25-årig tvättäkta Granibo med rötter och släkt i Österbotten. Mitt nuvarande jobb fick jag via Hanken Network, vilket jag tycker att är en jätte bra plattform för jobbsökanden och arbetsgivare att mötas. Speciellt bra är den för ny utexaminerade och studeranden.
Jag jobbar på ett uppstart företag som heter Zervant, med digital marknadsföring (SEO och SEM) och ansvarar för marknadsföringen i Sverige och Finland. Jag skriver två olika bloggar om företagande både på svenska och på finska. Zervant erbjuder ett fakturerings- och bokföringsprogram i första hand för små företag. Vi har kunder runt om hela Europa och vi erbjuder programmet på fem olika språk, vilket gör mitt jobb ganska internationellt. Vi satsar främst på innehållsmarknadsföring, för tillfället, men till mina uppgifter hör också till exempel att bygga länkar, ta hand om kundtjänst och marknadsföring på Google Adwords.
När jag började på Hanken så kände jag inte till huvudämnena som erbjöds. Det var först efter första året som det blev klart för mig att jag definitivt ska studera marknadsföring. Det var ju nog bästa valet jag någonsin gjort! Marknadsföring är ett ganska brett ämne och man kan jobba med många olika uppgifter. Det som påverkade mitt beslut kanske mest var att marknadsföringsjobben ofta är sociala och kreativa. Även om jag måste erkänna att jag inte riktigt visste med hurdana uppgifter man kunde jobba med om man hade marknadsföring som bakgrund. När man väljer huvudämne så tycker jag att det bästa man kan göra är att välja det som man känner sig för och som man är intresserad av. Det är ingen bra idé att lyssna på andras åsikter för mycket. Jag fick ofta under studietiden höra att marknadsföring är ”flummigt” och inte alls lika viktigt som de andra huvudämnena på Hanken. Med erfarenheten från arbetslivet har lärt mig att det inte stämmer! Om vi inte kan samverka med kunden och bygga upp relationer med kunder så finns det nog inte heller någon som skulle köpa våra produkter eller tjänster och då har vi ingen försäljning eller affärsverksamhet heller. På mitt jobb har vi två olika team, varav det ena sysslar med programutveckling och det andra med marknadsföring. Lika många anställda i båda teamen. So there you have it. 🙂
Hanken ger färdigheter till bl.a. analytisk tänkande. Det är säkert många som säger det här, men det stämmer. De praktiska kunskaperna lär man sig på jobbet och genom ”learning by doing”. En annan viktig sak som jag lärt mig på Hanken är att kunna motivera sina åsikter, vilket också är jätte viktigt i arbetslivet.
Ett tips som jag måste ge är att satsa på en bra praktikplats. Det hjälper dig att få de jobben du vill ha efter att du blivit klar. Detta tror jag att är speciellt viktigt för dem som läser marknadsföring eftersom studierna inte är så praktiska och arbetsgivare ändå värdesätter just dessa praktiska kunskaper.
Det är svårt att nämna det mest värdefulla som jag upplevt under studietiden, eftersom jag har många trevliga minnen. Får man lyfta fram bara några saker så måste det vara utbytesstudierna i Bordeaux och alla de människorna som jag fått lära känna under studietiden. Ha de gött!

Veckans böcker v. 45

Nästa vecka lottar vi igen ut två böcker. I vinstpotten ligger följande böcker:

”Integrated Advertising, Promotion, and Marketing Communications” av Clow & Baack.

45-1

”Principles of marketing” av Kotler & Armstrong.

45-2

Se till att ditt namn finns på en lapp i lådan innan dragningen på tisdag 4.11 kl. 14.00!
Lycka till!

 

HNV: Let’s create the future – why a venture mindset is needed now more than ever

Tentveckan är i full gång, men förhoppningsvis orkar ni blicka lite längre fram än tentdatumen. Nästa veckas tisdag, 28.10, har nämligen alla studerande en unik chans att få delta i ett seminarium som Hanken New Ventures ordnar! Tillsammans med Magnus Lindkvist, som är en av världens främsta trendanalytiker, har du nu chansen att lära dig mer om framtidsspaningar och -tänkande. ”What do we believe will come out of Finland in the future today? More apps, more entrepreneurs, more Eurovision song contest winners? C’mon, we need to think bigger than that. In this talk, Magnus Lindkvist will cover the basics (and beyond) of trendspotting and future thinking in the 21st century. Why should we track invisible trends? What is the difference between horizontal and vertical change? What can we learn from Mad Austrians? And why did Bon Jovi rule the world while Europe (the band) stumbled? Welcome to the future…today!”

Magnus Lindkvist har beskrivits som en världens mest tankeväckande talare idag. År 2009 fick han priset Årets Talare i Sverige. Han är även författare till böckerna “Everything We Know Is Wrong,” “The Attack of the Unexpected,” and “When the Future Begins.” Magnus har föreläst om framtidstänkande och trender för företag världen över så som Goldman Sachs, The BBC, MTV, KPMG och Coca-Cola, och nu för Er studerande vid Hankens Vasa campus. Missa inte detta tillfälle!

Vad: Seminarium om framtidsspaningar och -tänkande med Magnus Lindkvist. Seminariet är på engelska.
När: Tisdag 28.10.2014, kl. 12.30-16.00, i auditorium 142, Hankens Vasa campus
Anmälan: Kaffe serveras under eftermiddagen och därför önskar vi att du anmäler ditt deltagande senast fredag 24.10.2014 genom att skicka ett mail till Johanna Dahl (johanna.dahl@hanken.fi)


About Magnus Lindkvist
Magnus Lindkvist is a Swedish trendspotter and futurologist based in Zürich, Switzerland. As one of the most thought-provoking speakers in the world today, he combines a dynamic presentation style with compelling content based on his three books. Magnus challenges our entire way of thinking about and looking towards the future. Magnus founded his company, Pattern Recognition in 2005 employing a number of top trendsetters who help companies sort through the complexities of what’s ahead and how it will impact their future. He’s also created the world’s first academically accredited course in Trendspotting and Future Thinking at Stockholm School of Entrepreneurship. Magnus is a graduate of Stockholm School of Economics and UCLA School of Film, Television and Theatre, and has managed to fuse tangible data with the imaginative storytelling of Hollywood. The result is a journalist’s relentless curiosity, the rock-solid knowledge of an economist and the thirst of an unrelieved rock star to mesmerize an audience. You will find Magnus speaking all over the world for firms.  Magnus is regarded as the person to turn to for insight into future trends.

MagnusLindkvist-press_1

Missa inte detta spännande tillfälle! Anmäl ditt deltagande till Johanna senast på fredag!

Kaffe, glass, cupcakes, talkshow och frågesport

Efter att Dynamaspelet avslutats var det idag dags för en ”speluppsummering”. På uppsummeringen får de olika företagen en chans att berätta hur de hade tänkt kring spelet, vilka strategier man hade valt och varför och hur man reflekterar kring spelet så här i efterhand. På speluppsummeringstillfällen får studenterna vara kreativa och göra en presentation enligt egen utformning.

På dagens uppsummering fick vi ta del av frågesporter kring höstens upplaga av dynamaspelet med både choklad och godis som vinster. Vi fick se fantastiska videosnuttar med bl.a. opublicerade reklamkampanjaner och videor som beskrev feelisen under spelets gång bland speldeltagare. Vi blev serverade ”loosercupcakes” och kaffe ur Mocca 2.0 och Mocca Gold. Vi fick även ta del av en talkshow, ”Josses konkursnytt”, där ett företag filosoferade kring varför det gick som det gick i spelet. Glass serverades samtidigt till åhörarna för att symbolisera det ”smältande företaget” som deltog i Konkursnytt. Ett företag bidrog med en dikt om dynamaspelet, med fenomenala rim. Till och med livemusik bjöds det på för åhörarna.

Med dagens uppsummeringstillfälle bakom oss kan vi knyta ihop säcken med årets upplaga av Dynamaspelet. Alla speldeltagare har kämpat på och gjort ett bra jobb! Den goda stämningen under dagens tillfälle hoppas jag återspeglar känslan speldeltagarna har efter den hektiska perioden med spelet. För att skapa en lika härlig stämning här på bloggen som det var under dagens tillfälle länkar jag till denna video som spelades upp av ett företag idag. De menade att den beskrev deras feelis efter ett genombrott under spelets gång.

Veckans böcker v. 44

Nästa vecka håller lotteriet uppehåll i och med att det är tentvecka och inget HankMark kaffe på tisdag. Följande lotteri sker alltså tisdagen den 28.10 kl. 14.00. Med tanke på kursen International Business som börjar i period två lottas följande böcker ut vid nästa tillfälle:

44-3

44-2Sätt ditt namn på en lapp i lotterilådan redan nu så att du inte missar din chans att vinna någon av dessa böcker!