Rågbröd på dialekt


Det klassiska rågbrödsvarumärket Reissumies firar Finlands 100 år med att göra regionalt anpassade förpackningar och på så sätt komma närmare kunden och ge en eloge år lokala mat- och kulturtraditioner. Markkinointi & Mainonta berättar att brödförpackningen kommer att finnas i nio olika variationer, där förpackningen får, lite med glimten i ögat, drag av den lokala dialekten i förpackningstexten och till och med i produktnamnet. I Åbo heter brödet Reisumiäs, i Helsingfors Reissukundi och så vidare. Intressant nog ingår det också en finlandssvensk version!

I samarbete med köksmästare från olika håll i landet plockar man också in det dialektala och regionala i matkulturen genom att låta kockarna ”pimpa” smörgåsarna på sitt vis och uttrycka det med sin dialekt. Hbl berättar t.ex. om att den närpesiske kocken Raymond Wesander väljer lokalproducerade tomater, gurka och persilja på sin smörgås, och säger att ”Ja välja täische fö att ja väit att di kan odel bästa tomaten i Närpes”. I den karelska kocken Ulla Liukkonens version låter det däremot så här: ”Mie oon nii ylpee omist juurist. Avaisin leipäset ja sotkisin majoneesin ja puolukan sekaisin. Sitä nokare pohjalle ja karjalanpaistii päälle. Rehuloi mie lisäisin väriks”.

Reissumies vill också aktivera kunderna för att verkligen ”göra varumärket till sitt eget” genom en kampanjsida med en ”Reissumies-generator” där man själv kan skapa sin Reissumies-variant. Sidan kommer att öppna den 15.5., men i väntan på det, kan man gå in på HBL och rösta vilken finlandssvensk dialekt som Reissumies i ditt tycke passar bäst ihop med.

Varför klickar man på ”gilla” eller ”dela”?


Finns det kulturskillnader i det hur och varför vi reagerar på innehåll som företag postar i sociala medier? Det verkar så, enligt en färsk doktorsavhandling gjord vid Vasa universitet. Forskaren Agnierszka Chwialkowska har tittat på skillnaderna mellan finländska, polska och amerikanska användare av sociala medier och konstaterar bl.a. att de amerikanska konsumenterna använder företagens some-innehåll mera som ett medel för att uttrycka sig själva och bättra på sin egen image, medan de finländska och polska konsumenterna verkar snarare dela innehåll i ett socialt syfte, för att förmedla innehåll som de tror kan vara till nytta eller glädje för sina vänner. Vidare slog studien hål på myten att yngre och äldre konsumenters motiv att gilla, dela och kommentera innehåll skulle skilja sig så mycket från varandra, även om yngre konsumenter är aktivare medieanvändare.

Avhandlingen finns här i elektronisk form, och är man intresserad, kan man också gå och höra på disputationen inkommande fredag.

Vad studerar man som marknadsförare?

Foto: Stina Hemming

I veckan ordnades huvudämnesinfo och -mässa för förstaårsstuderande och vi på institutionen var naturligvis med. Alumnerna Kalle Smeds (Crea Marketing) och Heidi Granholm (Vasa Andelsbank) berättade om sina jobb och vad marknadsföringsstudierna gett dem i bagaget. Studeranderepresentanterna Sara Hemming, Ida Söderback och Patrick Latvasalo gav också sina synpunkter på varför marknadsföring blev deras val. Bland argumenten nämndes bla. den breda kompetensen och helheltssynen man får på företagets värdeskapande, kundförståelsen och det mera humanistiska och människonära perspektivet som marknadsföringen bjuder på.


Vi fick också höra om hur ett avhandlingsprojekt i vårt ämne kan se ut, då Patrick berättade om sin snart färdiga gradu. Den handlar om hur konsumenter uppmärksammar varumärken, som man testat att produktplacera på olika sätt i ett dataspel. För att undersöka detta kodade man enkom ett nytt spel, där olika godisvarumärken fanns med olika sätt, vissa mer integrerade i själva spelet och vissa mera påklistrade som banners, utan koppling till spelinnehållet. Skrämdumpen från spelet (nedan) visar på se de olika integrationsgraderna; varumärket som banner, i bakgrundslapskapet och som ett element i själva spelhandlingen, dvs kinderägget som skall fångas för att få poäng.

Själva studien bestod alltså av att respondenterna spelade igenom spelet och besvarade sedan frågor, som skulle ge svar på vad som var det effektivaste sättet att bedriva produktplacering; vilka lösningar gör att man bäst noterar och kommer ihåg varumärket. Så bland annat sådant här kan man syssla med hos oss i graduskedet!

Vi önskar ettorna lycka till i sina stundande huvudämnesval… och före det passar vi också på och önskar er alla en sprudlande glad valborg!

Original och kopior

Bild: Cosmopolitan


Speciellt inom designintensiva branscher tampas företag ofta med att populära och ansedda produkter blir föremål för kopiering och plagiering. När det i typiska fall handlar om billiga kopior på mer exklusiva produkter, händer det också ibland att det går andra vägen, att ett lyxigare varumärke ”blir inspirerat” av någonting mera vardagligt. Ett intressant aktuellt exempel på det är modehuset Balenciagas nya väskmodell, som till färgen och formen påminner om Ikeas ikoniska blåa plastkasse. Ikeakassen kostar under en euro, medan för Balenciagaväskan i läder får man punga ut med ca 2 000 e.

Ikea verkade närmast hedrat av uppmärksamheten som deras kasse fått och kontrade med att instagramma om sin kasse som ”vårens it-väska, som gör att man hänger med i modevärlden”. I en humoristisk annons (som man hittar bl.a. på Dagens Media) tipsar de också om hur man känner igen originalet från kopian.Win-win, för båda varumärkena?

Klimatsmart klädkonsumtion – hur?

Hur ska man tänka och göra om man vill konsumera kläder på ett klimatsmart och hållbart sätt? I en färsk studie av Sandra Roos på Chalmers tekniska högskola har man gjort livscykelinventering av processer inom textilindustrin. Av resultaten kan man dra vissa, kanske lite överraskande slutsatser, som att en stor del (22 %) av miljöbelastningen i konsumtionen av kläder utgörs av transporten av plaggen från affär till konsument; detta spelar en betydligt större roll än t.ex. hur distributionen är skött eller i vilka temperaturer konsumenten tvättar plaggen. Resultaten visar bl.a. också på att ett ekologiskt material inte är allt om man vill konsumera grönt, utan det är tillverkningsprocesserna som t.ex. färgningen av fibrerna, som också kan vara en stor miljöbov, vilket t.ex. många miljömärkningar inte ännu tar i beaktande. Läs mera om resultaten och forskarens råd till konsumenten här!

Pepsi i stormens öga

De senaste dagarna har marknadsföringssnacket kretsat mycket kring Pepsis reklamkampanj där modellen och some-profilen Kendall Jenner rusar från en plåtning till en demonstration, där hon glättigt lättar upp stämningen genom att bjuda en kravallpolis på en Pepsi. Det som var tänkt som ett lättsamt och positivt budskap, att använda varumärket som ett slags stafettpinne för fredlighet och förståelse, baktände i stället helt, och kritiken blev så stor att Pepsi nu har dragit tillbaka reklamfilmen med en ursäkt. Kritikstormen visar samtidigt också konsumenternas roll och makt i att reglera vilka slags kommunikationssätt som man ”köper” och vad i sin tur känns som oäkta och kalkylerande, som i detta fall där många upplevde att man trivialiserar ett allvarligt fenomen; åtgärdar polisbrutalitet enkelt med en läskedryck.

Läs mera om analysen av kampanjen och reaktionerna på den t.ex. på Resumé och Adweek.

Mera jobbtips!

Vår mf-alumn Emilia Holmqvist jobbar på F-Secure i Stockholm. Hon har blivit befordrad och söker nu en efterträdare åt sig själv. Jobbtitel och beskrivning kommer här. Är man intresserad, kan man ta kontakt med Emilia direkt.

Sales Coordinator/Inside Sales Representative
F-SECURE

Stockholm, Solna

Do you have that very special personality – being social and extrovert – comfortable at proactively making many outgoing calls – while working in a meticulous and systematic manner? Then you might just be our new favorite in the team.

We are looking for our new Inside Sales colleague to further consolidate our strong customer centricity ambition in the Swedish market. You will be our customer experience ambassador towards our IT-reseller partners throughout Sweden.
The role will require a high level of customer engagement when handling various tasks for our partner customers – particularly in terms of incoming as well as outgoing calls. You will be handling topics related to orders, partner portal structures, CRM data, customer events, office administration and technical trainings. All with the aim of facilitating our team’s engagement with the market.

Being a hungry sales organization we pursuit every day new leads and opportunities. You must be comfortable doing telemarketing activities towards our potential end customers, introducing us, our services and book meetings for our account managers.
Furthermore you will be first point of contact for our incoming leads/contacts from the market. This means you will be calling out and clarifying further the potential of the lead and ensure the lead gets efficiently processed in our lead handling process.

You would be appointed also SalesForce Champion, gathering expert knowledge on SalesForce supporting the team. As such having experience in using SalesForce would indeed be a very positive pre-requisite.
You will be working in a sales team of nine hard working professionals who set pride in succeeding while having an enjoyable time together with their colleagues. Many processes in the team will pivot around you – your colleagues will rely on you and appreciate your enthusiastic engagement – your ability to blend with the team and add energy is crucial.

The position can be summarized as the following:

Providing inbound and outbound sales coordination and support towards identified sales channels
Execution of campaigns and other agreed sales activities towards identified sales channels
Building and maintaining standard sales solution and process’s for the sales teams and identified channels
Managing sales leads (lead generation, recording and classification)
Actively cooperating with the relevant internal and external stakeholders
Managing minor reclamations independently
Maintaining and updating the CRM data and providing up to date sales reports and statistics
Managing office administration

Emilia Holmqvist
Sales Manager, Client Acquisition
F-Secure Corporation

Mobile: +46708714015 |
emilia.holmqvist@f-secure.com

Gästföreläsning inom personlig försäljning


Energy Week pågår som bäst och i morgon onsdag kommer detta också att synas på Hanken, där delevenemanget Sales café ska locka aktörer inom energiklustret att nätverka och lära sig att bli bättre på försäljning.

Evenemangets huvudtalare i år är Petri Parvinen, en marknadsföringsprofessor med försäljning som sin specialitet. Parvinen kommer att ge en föreläsning på VAMK som är öppen också för våra studerande. Föreläsningen går under rubriken ”Monkanavainen myyntityö” och hålls alltså på finska. Tid & plats: onsdag 22.3. kl 10 i VAMK’s festsal.

P.S. Om du planerar att gå och höra föreläsningen, lönar det sig kanske att följa med nyheterna lite extra ifall flygstrejken blir av. Detta kan eventuellt ställa till det för gästens researrangemang.

Vi fick nys om ett sommarjobb, som kunde vara som klippt och skuret för en marknadsföringsstuderande. Kolla här:

Tjänst: Digital marknadsförare, Beamex
Arbetets karaktär: sommarjobb
Arbetserfarenhet:
Önskade färdigheter och kvalifikationer: studier i marknadsföring (företagande)
Arbetet inleds: Maj-September eller enligt överenskommelse
Arbetstid: heltidsarbete
Varaktighet: 3-4 mån
Lön: enligt avtal
Placeringsort: Jakobstad

Kom och arbeta med digital marknadsföring på Beamex!

Vill du arbeta med digital marknadsföring i ett internationellt företag? Tycker du om att uttrycka dig i bild och skrift samt på olika typer av sociala medier? Beamex internationella marknadsföringsteam består av 7 personer med ett starkt driv att hela tiden utvecklas. Vi arbetar dagligen med digital marknadsföring och använder oss av program som WordPress, Hubspot, Mail Chimp och Google/Bing Adwords samt flera typer av sociala medier. Är du en aktiv person med intresse för internationella kontakter – Tag kontakt med oss!

Sänd din CV till Marknadsföringschef Pamela Skytte (pamela.skytte@beamex.com) senast den 31.3.

En PR-”flicka” i förändring

Också klassiska varumärken, som hängt med länge, kan behöva förnyelse och uppdatering ibland, till exempel genom en facelift av den grafiska profilen eller förpackningen.

Det anrika finländska kaffevarumärket Paulig har sedan urminnes tider använt sig av PR-figuren Paula för att personifiera varumärket och fungera som det som i dagens marknadsföringsterminologi kallas brand ambassador.

Det är intressant hur denna Paula förändrats som symbol under årtiondena som gått och anpassats i takt med hur samhället och värderingarna ändrats. Samtidigt är utmaningen i varumärkesförnyelser att behålla tillräckligt av det som gör gör karaktären igenkännbar; att man inte heller förargar konsumenterna med att revidera en känd symbol för drastiskt, så att man inte upplever att den är ”rätt” längre.

I Pauligs fall ser man utvecklingen från en misstävlingsaktigt vald PR-mannekäng i folkdräkt som serverar bryggmalet från en kanna, till dagens Paula som flyger fram på sociala medier i stickad mössa på huvudet och med takeaway-latte i handen som vilken millennial som helst, men samtidigt också iklär sig den traditionella Paula-folkdräktslooken vid finare tillfällen.

Dagens Paula har både en traditionell och en hipster-sida, enligt situation. Bilder: Paulig

Dagens Paula har både en traditionell och en hipster-sida, enligt situation. Bilder: Paulig

youtubevideon ser man hur Paulig valt att sätta varumärkessymboliken i unga designers och stylisters händer och hur man försöker balansera det traditionella och det samtida i Paulas utseende. Tycker du det funkar?

För övrigt har epitetet ”flicka” i något skede försvunnit ur kaffeambassadörens namn, Paula-flickan har blivit bara Paula. En intressant dimension i moderniseringsprocessen det också!