Lider du av nomofobia?

Nomofobia (no mobile phone) är rädsla för att vara utan sin mobiltelefon och i dagens uppkopplade värld kan man väl anta att det här blir allt vanligare. Kauppalehti uppmärksammar att forskare i USA har skapat ett test, med vilket du själv kan ta reda på om du lider av nomofobia. Forskarna delar in nomofobia i fyra kategorier. För det första kan man vara rädd för att man inte skall kunna kommunicera med andra. För det andra finns rädslan för att man Läs mer

Hur påverkas vi av reklam?

Svenska Yle har publicerat en artikel om hur vi påverkas av reklam. Den innehåller mycket basinformation som beskriver på vilket sätt vi påverkas av reklam och vilka sinnen reklamen kan tilltala. I artikeln finns också beskrivet hur reklamers karaktär har ändrats, varför det blir allt viktigare för företag att hålla vad de lovar och betydelsen av att kunna sticka ut bland alla varumärken som finns idag.

Läs gärna artikeln ”Så påverkar reklamen dig” här.

Puma testar något nytt

Puma har som ett av de första företagen gjort det möjligt att ”shop as you watch”. I en reklamfilm med den engelska fotbollsspelaren Adam Lallana kan du köpa produkterna som visas i filmen genom bara några knapptryck. I reklamfilmen på JD Sports websida diskuterar fotbollsspelaren om den nya Puma kollektionen. Under tiden reklamfilmen spelas visas små Läs mer

Maskulina vs. feminina brand

Super Bowl är ett stort och omtalat evenemang i USA, och även över andra delar av världen. Det är inte bara själva matchen som är viktig utan det läggs också mycket engagemang i reklamerna som snurrar under evenemanget. De företag som deltar med reklam under Super Bowl satsar stora summor på denna tillställning. En av årets reklamfilm under evenemanget var Dove Men+Care. I reklamfilmen kan man se att Dove har ”vänt på steken” Läs mer

Olika sätt att hantera teknikens framgång

Ibland känns det som att de digitala möjligheterna är oändliga och det här tar man även tillvara på inom reklambranschen. Buzzter. se rapporterade att hudvårdsföretaget Aco har lanserat en ny reklamkampanj som skall innehålla en ”digital upplevelse”. I reklamkampanjen ingår t.ex. en film på youtube där den som tittar kan byta scen genom att blinka med ögonen. Läs mer

Företagsbesök hos Björn Borg i Helsingfors

Kursen Challenges in Retailing Management är en kurs som ges på magisternivå på Hanken i samarbete med Vasa Universitet. I år ges kursen i period fyra. Upplägget på kursen brukar ha en lite annorlunda struktur än de flesta andra kurser som institutionen erbjuder. Under kursens gång brukar deltagarna på kursen göra ett besök till ett företag som verkar inom handeln. Hos företaget får de studerande i mindre grupper träffa nyckelpersoner på olika poster för att få en inblick i de specifika områden. Därefter jobbar de olika grupperna med sina områden och analyserar sitt case. Resultaten presenteras och diskuteras sedan med caseföretaget.

Eftersom efterfrågan på årets kurs var så stor Läs mer

Dags för huvudämnesval!

Det börjar närma sig huvudämnesval för första årets studerande. Idag presenterar huvudämnen sig i auditoriet och det hålls en liten mässa i aulan där alla ämnen deltar.

Här på bloggen hittas också mycket information som kan vara till nytta för dig som står inför valet att välja huvudämne. Uppe i menybalken finns en flik ”Marknadsföring som huvudämne” och där hittar du bland annat en allmän beskrivning om ämnet samt vad man lär sig om man studerar marknadsföring, en lista på vad marknadsföringsalumner jobbar med idag och studieplaner som visar vilka kurser man läser inom marknadsföring.

Lycka till med valet av huvudämne! Jag hoppas vi ses på mässan!