”Alla” (speciellt kanske äldre studerande) får ofta höra att trots att man är marknadsförare så behöver man kunna förstå sig på siffror och bokslut. Och visst är det så! Alla ekonomer behöver kunna tolka ett bokslut och förstå sig på de viktigaste sakerna. På Hanken har vi en kurs i grunderna i redovisning som är obligatorisk för alla. Därtill kanske många även väljer Läs mer
Långläsning om du har en tid över
Här under har jag samlat ihop ett antal länkar till artiklar/inlägg som jag kommit över den senaste tiden. Läs och bli inspirerad! Läs mer
När kollade du Facebookflödet senast?
För att spinna vidare med liknande frågeställningar som i det förra inlägget, (behov av att kolla sociala medier ofta) tänkte jag här länka till en artikel som bl.a. handlar om varför vi kollar Facebook (kanske alltför) ofta. På The Next Web har Michael Hollauf publicerat texten ” Why your brain wants to check Facebook every 31 seconds – and how you can stop it”. Hollauf skriver om multitasking och det faktum att vi ofta byter mellan olika uppgifter, trots att vi egentligen vet att Läs mer
Tillbaka till den gamla goda tiden?
I tidigare inlägg på bloggen kan man läsa att man har börjat forska i nomofobia (=rädsla för att vara utan sin mobiltelefon, no mobile phone) och att man har kommit fram till vilka karaktärsdragen för fobin är. I ett annat inlägg var ämnet crowdfunding, och en speciellt lyckad kampanj. Nu har Kauppalehti publicerat en artikel om två män som har startar en Kickster kampanj för The Light Phone. Den kunde kanske vara något för de som har tendenser att börja Läs mer
Sommarkurser på Hanken
Hanken erbjuder ett antal olika sommarkurs denna sommar. Några kurser har redan börjat men de flesta kurser går under juli eller augusti. Läs mera på Hankens hemsida här (ingen inloggning krävs).
Planerat åldrande?
Planerar företagen medvetet sina produkter så att de bara skall hålla en kort tid? Eller bör man se det ur en annan vinkel?
Peter Björk från marknadsföringsinstitutionen har blivit intervjuad för en artikel på Svenska Yle om prylars hållbarhet. Läs gärna artikeln Prylar är inte gjorda för att hålla av Louise Bergman här.
Hur klär du dig på sommarjobbet?
I artikeln ”Dressing better can change the way your brain works” (Huffingtonpost, 02.05.2015) skriver Carolyn Gregoire om hur vårt tankesätt påverkas av hurudana kläder vi har. Enligt en studie som publicerats i Social Psychological & Personality Science hjälper en mera formell klädsel oss att se ”the big picture” och klädseln påverkar hur vi tänker. I studien kom man fram till att den kognitiva bearbetningen som sker i våra hjärnor påverkas av hur vi är klädda, en mera formell klädsel leder till Läs mer
Ett resultat av crowdfunding
De flesta är säkert bekanta med begreppet crowdfunding. Om det är obekant, eller om du behöver fräsha upp minnet kan du googla runt eller läsa mer t.ex. här eller här.
Det var på Buzzter som jag först uppmärksammades om Kung Fury. Kung Fury har bedrivit en kampanj på Kickster där man startade med en önskenivå på 200 000 dollar. Summan som man Läs mer
Med en önskan om en skön sommar
Maj månad är snart slut och de flesta av er har säkert redan tagit sommarlov från studierna. Här på institutionen försöker vi sakta men säkert knyta ihop säcken som innehåller läsåret 2014-2015. Samtidigt blickar vi också framåt mot det nya läsåret och ser med spänning fram emot alla nya kurser som skall ges då. Bloggen kommer att fortsätta uppdateras även under sommaren. Jag hoppas ni fortsätter kika in nu som då för att inte missa något! Se även till att Läs mer
12 teser om hur handeln ska räddas
Att handeln i Finland har gått trögt de senaste åren är ingen nyhet för någon. Nu har konsulten Arhi Kivilahti på Solita sammanställt en rapport, ”Kaupan trendit ja tulevaisuus 2015” som bl.a. innehåller 12 teser om hur handeln skall räddas. (Här kan du läsa nyheten på Kauppalehti.) De 12 teserna innehåller bland annat: Läs mer