Hankenalumner hittar jobb

På Hankens hemsida kan man läsa att trots det svagare ekonomiska läget hittar de flesta hankenalumner jobb efter studierna. 78% av de som utexaminerades 2009 hade jobb innan de blev färdiga med studierna. De som inte hade jobb vid utexamineringen, hittade jobb inom sex månader. Arbetslöshetsprocenten är också låg för hankenalumner. Av de som utexaminerades 2009 var det endast 2% som var arbetslösa 5 år efter avklarade studier. Läs mera om rapporteringen här. Färskare undersökningsrapporter hittar du här.

Trots det svagare ekonomiska läget ser det alltså lite ljusare ut på jobbmarknaden för de med en examen från Hanken. Och nu är det bara 2 veckor kvar innan höstens termin startar. Börjar ni vara redo att återgå till studierna?

Introtillfällen för höstens kurser

Nu är det bara knappa tre veckor kvar tills höstens termin startar. Jag hoppas ni har bekantat er med kursutbudet och anmält er i WebOodi till de kurser ni tänker gå. I schemaläggaren borde alla kurser i period 1 ha insatta tider. Det är alltså bara att börja planera höstens schema.

I period 1 ges på mf-institutionen 5 kurser  och introtillfällen för dessa är enligt följande:

23073-V Service Innovation, Mån 31.08.2015 kl. 10.15 Rum 312 (Peter Björk)
23051-V Konsumentbeteende, Mån 31.08.2015 kl. 12.30 Rum 312 (Anu Norrgrann)
23041-V Strategisk Marknadsföringsledning, Mån 31.08.2015 kl. 12.30 Rum 236 (Annika Ravald)
23061-V Designing the Service Interface, Ons 02.09.2015 kl. 10.15 Rum 312 (Peter Björk)
2323-V Seminarium tid och plats meddelas inom kort (Annika Ravald & Peter Björk)

På högra sidan här på bloggen finns även alla introtillfällen fastpinnade.

Utbilda istället för att annonsera

Jag länkar här till ett intressant blogginlägg på Markkinointi&Mainonta. Inlägget handlar om att företag som säljer på internet borde tänka på hur produktbeskrivningarna är utformade.

”Asiakkaalle mainostamisella ja hänen kouluttamisella on selkeä ero. Kun mainostamme ihmisille, yritämme myydä heille jotakin. Kun koulutamme ihmisiä, autamme heitä ymmärtämään tarjoamamme ratkaisun hyödyt. Sama päätepiste, mutta eri reitti.” (Nisula, M. 2015) Något att tänka på!

Inlägget hittar du här: Nisula, M. (2015). Kauppias, kouluta asiakastasi. Markkinointi&Mainonta. 5.8.2015.

Nya turiststrategier för Finland

Under drygt 10 år har inkomsten från turismen ökat med 50 %. För tillfället sysselsätter utländsk turism 140 000 människor och 27 000 företag. Inkomsten per år är 4,4 miljarder euro. Under fjolåret gjordes 8,6 miljoner resor till Finland och en stor del kom från Ryssland. 1,3 miljoner av dem övernattade åtminstone en natt i Finland. Andelen turister från Ryssland har Läs mer

Nya kurser- information i WebOodi

Redan tidigare meddelades att fyra nya kurser kommer att erbjudas under inkommande läsår. Nu finns all information i WebOodi och således även här på bloggen. Under ”Kurser” hittar du kurserna som ges detta läsår, enligt perioderna, med länkar till all kursinformation på WebOodi. Under ”Marknadsföring som huvudämne” och ”Studieplaner” får du en mera allmän överblick Läs mer

TPO gör det lättare att donera

Markkinointi&Mainonta skrev igår att Wikipedias grundare, Jimmy Wales, skall lansera en ny some-tjänst. Enligt Wales är tjänsten ”likadan som Twitter men bättre”. Tjänsten lanseras tillsammans med The Peoples Operator (TPO), en mobiloperatör som gör det lättare för konsumenter att skänka till välgörenhet. TPO donerar 10% av räkningens slutsumma till ett Läs mer

Hur och vad surfar vi på, beroende på vår ålder?

Att människor i olika åldrar surfar på olika saker, och via olika plattformar känns självklart för de flesta? Men vad är det de olika ålderskategorierna surfar på och vilken plattform föredrar man? För de som håller på med digitala strategier är det viktigt att känna till hurudana vanor olika åldersgrupper har. På så vis kan man bättre anpassa innehållet och marknadsföringen till Läs mer