Efter att Dynamaspelet avslutas i kursen Strategisk Marknadsföringsledning följer även en speluppsummering. Där får företagen presentera sitt spel, vilka strategier man hade gjort upp, om det gick som man hade planerat och analysera sitt spelande. På speluppsummeringstillfällen får studenterna vara kreativa och göra en presentation enligt egen Läs mer
Kursintroduktioner P2
Under period 2 ges tre kurser på marknadsföringsinstitutionen: 23050-V International Business (ges i samarbete med Entreprenörskap och företagsledning, 1889-V International Business, Violetta Khoreva har hand om undervisningen), 23052-V Customer Value and Learning, 23035-V Strategic Tourism Management. Introduktionerna hålls enligt följande:
23052-V Customer Value and Learning, 27.10.2015 kl. 14.30-16.00 i rum 308
23035-V (och 1889-V) International Business, 28.10.2015 kl. 12.30-14.00 i rum 236
23035-V Strategic Tourism Management, 30.10.2015 kl. 12.30-14.00 i rum 308
Kom ihåg gästföreläsningen med Linus Almqvist från Svenska Barncancerfonden, måndag 26.10 kl. 14.30 i rum 308! Mera info om föreläsningen finns här.
Seminarium: Marketing Science ökar Barncancerfondens insamlingseffektivitet
Välkommen på seminarium om svenska Barncancerfonden och dess mål att dubblera insamlade medel under en fem års period.
Case Barncancerfonden: Marketing Science ökar Barncancerfondens insamlingseffektivitet
Föreläsare: Linus Almqvist, kommunikations- och privatinsamlingschef på Barncancerfonden
Tid: Måndag 26.10.2015 kl. 14.30-15.45
Plats: Rum 308 Läs mer
Vinnare av veckans bok v. 42
Idag på HankMarks tisdagskaffe var det minst sagt inte lika livat som det brukar vara. Var håller ni studerande hus? Ni som går kursen Strategisk Marknadsföringsledning kanske finslipar på morgondagens framförande…?
Boken som lottades ut idag var Hollensen: Essentials of Global Marketing och det var Sara Hemming som fick ta den hem med sig! Grattis!
Hur shoppare finländare på nätet?
Igår skrev Markkinointi&Mainointa om en undersökning som har publicerats gällande shoppingvanor på internet. Gå gärna in och läs den: Suomalainen digishoppaaja on hintatietoinen – ”ostotapahtuma saattaa edelleen tapahtua kivijalkakaupassa” (M&M, 12.10.2015) Läs mer
Inspirationsseminarium kring företagande som karriärmöjlighet
Snart är det dags för Hanken New Ventures att dra igång sina seminarier igen. Först ut torsdagen den 29 oktober 2015 kl. 12.30 – 14.00 i festsalen, 144 är ett inspirationsseminarium kring företagande som karriärmöjlighet.
Seminariet är öppet för alla studerande. Anmäl dig bara till Åsa Hämäläinen, asa.hamalainen@hanken.fi senast torsdag 22.10.2015 Läs mer
Gästinlägg av alumn Victor Smeds
Det här inlägget hör till serien där alumner berättar om sina studier i marknadsföring på Hanken och om sina nuvarande jobb. Jag har bett dem berätta varför de valt att studera marknadsföring, vad de tagit med sig till arbetslivet och hurudana arbetsuppgifter de har idag. Nu som då kommer dylika gästinlägg att publiceras här på bloggen. Tanken med dessa typer av gästinlägg är att försöka ge en bild av vad man kan jobba med när man studerat marknadsföring. Eftersom ämnet är rätt så brett kan det vara intressant att få konkreta exempel på vad man kan jobba med efter studierna. Här kommer du till alla inlägg som publicerats i kategorin alumn.
Läs mer
Veckans bok v. 41
Hur går det för företagen i Dynama?
Dynama spelet är i full gång! De fem konkurrerande företagen på Dynamamarknaden sliter hårt. För en del går det bättre, för andra går det inte lika spikrakt uppåt. I slutet av spelveckan får vi se vilket företag som står som vinnare. Läs mer
Snart öppnas Dynamamarknaden
Deltagare på kursen Strategisk Marknadsföringsledning, är ni redo att börja spela Dynama? Snart kör spelet igång och då finns det ingen återvändo.
Checklista för speldeltagare:
♦ Studerat spelmanualen noggrant?
♦Rollerna inom företaget är uppdelade- alla vet vilket område de ansvarar över?
♦Thinking cap är på huvudet?
♦Omvärldsglasögonen är på näsan?
♦Kaffetermosen laddad?
Jag önskar alla speldeltagare lycka till!
”Toppledningen befattar sig främst med den strategiska och taktiska marknadsföringsplaneringen, vilken kräver god kännedom om marknadsutvecklingen, kundernas behov, befintliga marknadspotentialer och outnyttjade marknadsföringsmöjligheter, konkurrenternas beteendemönster och strategier, lönsamhetsutvecklingen hos egna produktmodeller, företagets likviditet, och dylikt” (Lerviks & Mickelsson Dynama Online 2014:1)
-Med andra ord snöra inte in er på oväsentligheter…