Marknadsföring som huvudämne

Målet med studier i marknadsföring är att den studerande skall förstå hur företag i olika sammanhang – konsumentmarknader, tjänstemarknader, industriella marknader, internationella marknader – sköter sina marknadsrelationer, dvs relationer med konsumenter och slutanvändare samt samarbetspartners i form av leverantörer, finansiärer och distributörer. Samtidigt behärskar den studerande metoder, modeller och tekniker för att analysera marknadsföringsproblem, fatta beslut samt genomföra och följa upp beslut avseende marknadsföring av varor, tjänster, system mm såväl på hemmamarknader som på internationella marknader.
Studier i marknadsföring på Hanken betonar dels vårt styrkeområde, tjänste- och relationsmarknadsföring, dels ledningsfrågor.

Vad lär man sig?

Studerande med marknadsföring huvudämne lär sig:
–Hur företag och andra organisationer utvecklar och befäster sin marknadsposition och konkurrenskraft via olika typer av strategiska aktiviteter
–Hur strukturen hos och drivkrafterna på olika typer av marknader fungerar och påverkar företagets verksamhetsförutsättningar

Vi betonar

–Förståelsen för kunderna och lärandet om dessa
–Det etiska perspektivet och företagens sociala ansvar
–Eftersom dessa är självklara delar av en framgångsrik marknadsföringslogik

Speciella samarbeten

– Business Trade and Service-inriktning. Business, Trade and Service är en studiehelhet som riktar in sig på detaljhandeln. Studiehelheten ges i samarbete med Markkinoinnin laitos vid Vasa Universitet. Genom att avlägga studiehelheten får du insikter i hur det är att leda handels- och tjänstebaserade organisationer som verkar i en morden dynamisk marknadsmiljö.

–FUNTS, Nätverksuniversitet för turismstudier (The Finnish University Network for Tourism Studies). Hanken är ett av universiteten som är medlem i nätverket och detta ger Hankenstuderande möjlighet att läsa flera kurser inom turism. Läs mera här.

Är du en marknadsförare?

Är du analytisk och kreativ?
Är du engagerad och ansvarsfull?
Är du intresserad av din omvärld och framtiden?
Vill du arbeta med människor?
Vill du förverkliga dig själv och dina idéer?
Gillar du utmaningar och att töja på hjärnkapaciteten?

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather