Events

TIDIGARE EVENTS:

24.2. kl. 12.30 HNV: Seminarium- App-utveckling. Från idé till marknadsföring och försäljning
Föreläsare: Niklas Karlström – grundare och VD, PicoBrothers och Tim Wallin – grundare och VD, Gambit
Detta seminarium handlar om app-utvecklingsprocessen – från idé till marknadsföring och försäljning. Tim Wallin och Niklas Karlström berättar om sina framgångsrika företag och ger konkreta exempel på hur man kan bygga sin affärsverksamhet kring app- och speltillverkning.

16.3. kl. 10.15 HNV: Seminarium- Nya kommunikationsverktyg som ger framgång
Föreläsare: Thomas Lundqvist – ledarskapsexpert, författare, föreläsare, Brainscan Ab
Thomas Lundqvist är i grunden civilekonom från Stockholms Universitet men har de senaste 15 åren intresserat sig mest för hur människor fungerar. Inom ledarskap har hans metoder visat sig vara bra. Yrkeserfarenhet inom ledarskap har han fått från att vara chef på McDonald´s, senare VD för Junibacken och chefsnätverket Close. Han har också stor erfarenhet av styrelsearbete både som ledamot och ordförande. Sedan 2009 är Thomas författare, föreläsare och ledarskapsexpert. Han hjälper företag att förbättra sin försäljning och sitt ledarskap för att ligga steget före konkurrenterna.

23.3 kl. 8.30 HNV: Seminarium- Nyckeln till en framgångsrik företagsstart
Föreläsare: Per Vilén, vd och grundare av Ab Bäck & Vilén Oy och Tommi Virkama, direktör Startia/VASEK
Denna föreläsning ger en inblick i några centrala delmoment i företagets startskede. Föreläsningen berör vad som krävs av en företagare för att lyckas, val av företagsform sett ur bland annat ett skattemässigt perspektiv, samt riskhantering vid företagets start. Föreläsningen behandlar också några av de vanligaste problemen och fallgroparna som man ofta möter när man inleder sin affärsverksamhet. Föreläsarna delar med sig av sin gedigna erfarenhet av att starta och driva ett eget företag samt stöda och utvärdera företag i start-ups skedet.

6.4 kl. 12.30 HNV: Föreläsning- Presentera din idé och fånga din publik. Kommunikation inom olika medier
Föreläsare: Johanna Stenback, Jokowski http://jokowski.fi/
Hur gör du en idé, produkt eller affärsverksamhet intressant och hur paketerar du den för att väcka intresse hos olika målgrupper? Under denna föreläsning pratar Johanna om hur man genom kommersiella eller personliga videon kan kommunicera rätta budskap till rätta målgrupper. Hon ger oss också konkreta exempel på bra presentationer genom att visa filmer som fångar sin publik. Vi analyserar tillsammans budskap som olika typer av företag kommunicerar i sina reklamvideon.
 29.10.2015 kl. 12.30-14.00
HNV: Inspirationsseminarium kring företagande som karriärmöjlighet , i festsalen 144
Paneldiskussion om att förverkliga sina drömmar och bli entreprenör.

Panelen består av tre Hankenalumner som under eller efter sina studier blivit entreprenörer. Paneldiskussionen berör företagande som karriärmöjlighet baserat på Susanna Ristiluomas, Joakim Forss och Jura Mikkonens erfarenheter. De medverkande delar med sig av sina praktiska erfarenheter och berättar om sin väg från att hitta, utveckla och tro på sin affärsidé till att driva ett företag mot nya tillväxtmål.

26.10.2015
Case Barncancerfonden: Marketing Science ökar Barncancerfondens insamlingseffektivitet.
S
eminarium om svenska Barncancerfonden och dess mål att dubblera insamlade medel under en fem års period. Läs mera här.

29.04 Val av huvudämne- Minimässa och huvudämnespresentation
11.00-11.30 Ämnet marknadsföring presenterar sig i auditorium 142
11.30-13.00 Minimässa i aulan

27.04 kl. 12:30-16:00
HNV: Franchising som modell för tillväxt eller företagande (engelska)
Henri Laakso – Francon Franchise Consulting

22.04 kl. 10:15-11:45
HNV: Nyckeln till en framgångsrik företagsstart
Per Vilén – Bäck & Vilén Företagstjänst, Tommi Virkama – VASEK

20.04 kl. 16:00-18:00
HNV: Aktieägaravtal
Kjell Renlund – Ernst & Young

13.04 kl. 12:30-16:00
HNV: Finansiering och försäkring av företagsstart, tillväxt och produktutveckling
Mika Niskanen – TEKES, Henrik Granqvist – ELY-centralen, Stefan Talus – Fennia

18.03 kl. 08:30-10:00
HNV: Prissättning av nya innovationer
Max Hüttner – Carrus

06.03 kl. 09:00 – 16:30
HNV: Pitchning av affärsidéer – affärsidétävling Jury bestående av riskfinansiärer, affärsutvecklare, entreprenörer och Hankenpersonal

02.03 kl. 12:30 – 14:00
HNV: Presentera din idé och fånga din publik – kommunikation inom olika medier
Johanna Stenback – Jokowski
16.02.2015 kl. 12.30-16.00
HNV: Utveckling av nya affärsmodeller med Thomas Hagbard från Realize

26.01.2015 kl. 12:30 – 14:00 i auditorium 142.
HNV: Inspirationsseminarium – företagande som karriärmöjlighet med Johanna Tidström (entreprenör och styrelseproffs, Warak), Markus Myllymäki (företagare och vd, Novafloor), Karl-Johan Smeds (företagare och vd, Creamarketing).
Paneldiskussion om att förverkliga sina drömmar och bli entreprenör.
Panelen bestod av tre Hankenalumner som under eller strax efter sina studier berörts av att vara entreprenör på olika sätt. Paneldiskussionen berörde företagande som karriärmöjlighet genom att starta ett företag eller ta över ett etablerat familjeföretag. De medverkande delade med sig av sina praktiska erfarenheter och berättade om sin väg från att hitta, utveckla och tro på sin affärsidé till att driva ett företag mot nya tillväxtmål.

28.10.2014 HNV: Seminarium om framtidsspaning och -tänkande med Magnus Lindkvist. Läs mera här: Trendspanare Magnus Lindkvist besökte Hanken

8.10 HNV: Annika Steiber- Googlemodellen. Steiber har studerat Google med syftet att förstå vad det är som driver innovationer i företaget. Vad är ”the holy grail”? Under föreläsningen delade hon med sig av många aspekter och faktorer som har gjort att Google fortsättningsvis har en kultur som sporrar till innovationer. Steiber har skrivit en bok inom ämnet, ”Googlemodellen. Företagsledning för kontinuerlig innovation i en snabbföränderlig värld”.

30.1.2014 kl.12.30 – 16.00 HNV: Seminarium om trender med Bobo af Ekenstam, VD för omvärldsanalysföretaget Docere Intelligence och grundare av trendsajten buzzter.se besökte Hanken och berättade om de megatrender han ser idag.

23.1.2014 kl.12.30 -15.00 HNV: Inspirationsseminarium kring företagande som karriärmöjlighet med Niklas Karlström, vd och grundare av företaget Pico Brothers. Kim Kurenmaa, vd och grundare av företaget Oy Away-Tourism Ab. Pia Simons, vd och delägare för Oy Simons Element Ab och Thomas Tallskog, vd och grundare av företaget Igence Oy Ab.

19.11.2013 kl. 16.00 SKILLS SEMINARIUM
På höstens första SKILLS-seminarium tisdagen den 19.11.2013 kl.16.00 behandlades ämnet REKRYTERING. På plats fanns Fredrik Björk från Danske Bank och Karl-Johan Smeds från Creamarketing. De berättade bland annat om företags rekryteringsprocesser och hur du på bästa sätt förbereder dig för en arbetsintervju.

1.10.2013 Kl.10.15 Gästföreläsning med Charlie Nordblom- Kommunikativt ledarskap
Du som läste Marknadsföring som huvudämne eller gick på kurserna Seminarium, Service Innovation and Design eller Konsumentbeteende hade den 1 oktober 2013 möjligheten att lyssna till kommunikationsdirektör Charlie Nordblom från Volvo Group.

 

25.9.2013 besökte Catharina Stackelberg Hanken i Vasa för årets VIP-seminarium. Under eftermiddagen höll Catharina en föreläsning om ämnet ”Skapa tillväxt genom differentiering – hur marknadsföring kan förstärka din business”. Läs mera här: http://blogg.hanken.fi/mfvasa/category/gastforelasning/

(HNV=Hanken New Ventures)
Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather