Gästföreläsning med Anvia 22.4

Onsdagen den 22.4 gästades grundkursen i marknadsföring, Marknadsföringsstrategi, av Susanna Strömbäck från Anvia. Strömbäck är själv hankenalumn och har jobbat på Anvia i många år och har en bred kunskap om företaget.

Anvia

Strömbäck berättade bl.a. om hur det gick när Vasa läns telefon blev Anvia, vilka deras reklamkanaler har varit jämfört med vilka man använder nu och deras stora satsning på Watson. I samband med att Strömbäck berättade om Watson visades även två reklamfilmer.

WP_20150422_008

Den här filmen används främst på mässor som Anvia deltar i världen över.

Man har också ett antal olika reklmasnuttar som visas på tv. Bland annat den här har snurrat på tv:n.

Vidare berättade Strömbäck också om hur innovationsprocessen ser ut på Anvia. Hos Anvia har man definierat en innovation som en ”vidareutvecklad idé som ger ekonomiskt värde”. De viktigaste utvecklingsområden för Anvia har varit serverhotell, IPTV tjänster, säkerhetstjänster, ehealth, videotelefoni, hustomten (energikontroll) och olika tjänster för husbolag. På Anvia utför man trendspaning kontinuerligt och ledningen får en trendrapport varje månad. Det är inte endast personalen som kan komma med nya idéer, även från kunder, samarbetspartners och konkurrenter fångar man upp idéer. Innovationsprocessen hos Anvia innehåller fyra steg. Det första steget, idéinsamling, följs av utvecklingsfasen, vilket innebär att man pitchar sin idé. Man skriver inga långa rapporter utan det skall vara kort och koncist. Om idén anses vara bra ännu i det här skedet följer förundersökningen där man bl.a. räknar mera ingående på produkten eller tjänsten. Det sista steget, produktifiering, sker sedan om idén anses vara tillräckligt bra och det är något man vill förverkliga.

WP_20150422_009

Utöver detta fick publiken också höra lite om företaget Sappa som Anvia har köpt upp. Sappa är ett svenskt företag som levererar TV-tjänster. Strömbäck förevisade många intressanta aspekter på hur olika företagen är, och nu gäller det att försöka få dessa två att fungera tillsammans.

Förhoppningsvis tyckte åhörarna att det var en intressant föreläsning där man bl.a. se fick konkreta exempel på hur olika processer ser ut i företag!

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather
Detta inlägg postades i Gästföreläsning, kurser den av .

Om Therese

Jag jobbar som projektassistent på marknadsföringsinstitutionen i Vasa. Jag började jobba på Hanken hösten 2012 under min studietid och fick min magisterexamen i marknadsföring i februari 2013. Mellan juni 2013 och augusti 2014 var jag mammaledig. Nu jobbar jag sedan hösten 2014 igen på institutionen.