Kursen Branding och Kommunikation (23045) gästades förra veckan av två intressanta personer ur näringslivet. Under föreläsningen fick åhörarna ta del av bl.a. hur viktigt relationsbyggandet är inom näthandeln och vilka utmaningar storföretag står inför när det gäller att skapa en gemensam identitet för alla funktioner.
Dermoshops VD och grundare, Henry Backlund, berättade om hur Dermoshop har satsat på relationsbyggandet med kunderna. Genom sin personliga kundtjänst, som finns tillgänglig under stora delar av dygnet, och kundtidningen Dermotidningen, har företaget lyckats bygga nära relationer med kunderna. Företaget har inte ägnat sig mycket åt traditionell reklam utan har satsat på att bygga upp en community kring sitt varumärke.
Marit Holmlund-Sund, Senior Manager inom Marketing & Communication på Wärtsilä, berättade om utmaningarna som finns när man bygger ett varumärke inom ett stort företag. När Wärtsilä expanderar och köper upp andra företag så gäller det att få även de nya företagen att passa ihop med Wärtsiläs identitet. Ett steg i detta led är t.ex. att man döper om företagen så att man tydligare ser att de hör ihop med Wärtsilä. I ett globalt företag finns även många utmaningar när det kommer till kulturskillnader och dessa behöver också anpassas så att företagets identitet inte ändras.
Henry och Marit hade båda två mycket intressant att berätta från sin gedigna bakgrund inom respektive områden!
Förhoppningsvis tyckte deltagarna under föreläsningen att det var en intressant tillställning och att det gav mervärde åt kursen! Om ni har önskemål på teman eller upplägg under en gästföreläsning, eller varför inte förslag på intressanta personer som man kunde bjuda in så får ni gärna prata med någon av oss från institutionen. Förslag mottas med tacksamhet!