Ofta när man skall se ett Youtubeklipp kommer det en reklamsnutt först. De flesta av oss trycker på ”Skip ad” genast vi får möjligheten. Möjligheten att trycka på Skip finns när reklamen har pågått i fem sekunder, och de allra flesta av oss fortsätter gärna till det utvalda klippet istället för att titta klart reklamsnutten. De företag som annonserar har då egentligen bara fem sekunder på sig att få fram sitt budskap.
Nu har Geico, ett amerikanskt företag som erbjuder bilförsäkringar, antagit denna utmaning. Dels gör de ett försök i att få fram sitt budskap på fem sekunder men de försöker också få tittarna att se hela klippet.
Det som gör videosnuttarna intressanta är att de är anpassade till en specifik kanal. Det skulle inte fungera att sända dem i t.ex. tv:n. Det som också gör att man fäster lite mera uppmärksamhet kring dem är när rösten säger ”you can’t skip this GEICO ad because it’s already over”. De har, till och med, i det som sägs i reklamen tagit fasta på det faktum att folk i allmänhet inte tittar längre än de behöver på en reklamsnutt.
Vad tycker du om dem? Fungerar de bättre än andra reklamsnuttar på youtube?
Bland annat Kauppalehti (länk till artikel) och Forbes (länk till artikel) har uppmärksammat de annorlunda reklamsnuttarna om du vill läsa mera.