Gästinlägg av alumn Jasmin Åbacka

För att de som läser marknadsföring eller de som funderar på att börja läsa marknadsföring skall få en uppfattning om vad man kan syssla med efter studierna, har jag tagit kontakt med alumner från Hanken. Jag har bett dem berätta varför de valt att studera marknadsföring, vad de tagit med sig till arbetslivet och hurudana arbetsuppgifter de har idag. Nu som då kommer gästinlägg att publiceras här på bloggen där alumnerna får ge sin bild av studierna och sitt arbete. (Här hittar ni ett inlägg i samma tema som tidigare publicerats på bloggen. Det är alumnen Camilla Stenbäck som berättar om sina erfarenheter.)

Först ut i denna serie av gästinlägg har vi Jasmin Åbacka. Hon berättar om sitt nuvarande arbete på Zervant. (http://www.zervant.com/fi/index.php)

Jag är Jasmin Åbacka en 25-årig tvättäkta Granibo med rötter och släkt i Österbotten. Mitt nuvarande jobb fick jag via Hanken Network, vilket jag tycker att är en jätte bra plattform för jobbsökanden och arbetsgivare att mötas. Speciellt bra är den för ny utexaminerade och studeranden.
Jag jobbar på ett uppstart företag som heter Zervant, med digital marknadsföring (SEO och SEM) och ansvarar för marknadsföringen i Sverige och Finland. Jag skriver två olika bloggar om företagande både på svenska och på finska. Zervant erbjuder ett fakturerings- och bokföringsprogram i första hand för små företag. Vi har kunder runt om hela Europa och vi erbjuder programmet på fem olika språk, vilket gör mitt jobb ganska internationellt. Vi satsar främst på innehållsmarknadsföring, för tillfället, men till mina uppgifter hör också till exempel att bygga länkar, ta hand om kundtjänst och marknadsföring på Google Adwords.
När jag började på Hanken så kände jag inte till huvudämnena som erbjöds. Det var först efter första året som det blev klart för mig att jag definitivt ska studera marknadsföring. Det var ju nog bästa valet jag någonsin gjort! Marknadsföring är ett ganska brett ämne och man kan jobba med många olika uppgifter. Det som påverkade mitt beslut kanske mest var att marknadsföringsjobben ofta är sociala och kreativa. Även om jag måste erkänna att jag inte riktigt visste med hurdana uppgifter man kunde jobba med om man hade marknadsföring som bakgrund. När man väljer huvudämne så tycker jag att det bästa man kan göra är att välja det som man känner sig för och som man är intresserad av. Det är ingen bra idé att lyssna på andras åsikter för mycket. Jag fick ofta under studietiden höra att marknadsföring är ”flummigt” och inte alls lika viktigt som de andra huvudämnena på Hanken. Med erfarenheten från arbetslivet har lärt mig att det inte stämmer! Om vi inte kan samverka med kunden och bygga upp relationer med kunder så finns det nog inte heller någon som skulle köpa våra produkter eller tjänster och då har vi ingen försäljning eller affärsverksamhet heller. På mitt jobb har vi två olika team, varav det ena sysslar med programutveckling och det andra med marknadsföring. Lika många anställda i båda teamen. So there you have it. 🙂
Hanken ger färdigheter till bl.a. analytisk tänkande. Det är säkert många som säger det här, men det stämmer. De praktiska kunskaperna lär man sig på jobbet och genom ”learning by doing”. En annan viktig sak som jag lärt mig på Hanken är att kunna motivera sina åsikter, vilket också är jätte viktigt i arbetslivet.
Ett tips som jag måste ge är att satsa på en bra praktikplats. Det hjälper dig att få de jobben du vill ha efter att du blivit klar. Detta tror jag att är speciellt viktigt för dem som läser marknadsföring eftersom studierna inte är så praktiska och arbetsgivare ändå värdesätter just dessa praktiska kunskaper.
Det är svårt att nämna det mest värdefulla som jag upplevt under studietiden, eftersom jag har många trevliga minnen. Får man lyfta fram bara några saker så måste det vara utbytesstudierna i Bordeaux och alla de människorna som jag fått lära känna under studietiden. Ha de gött!

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather