Innovationer är ett återkommande tema just nu. Dels beror det på att institutionen just nu ger en kurs inom innovationer, dels beror det på att det överlag är ett hett ämne för tillfället. På kursen Service Innovation and Design gästade Mikael Patschik och berättade om innovationer i företag. Hur de på ett mera konkret sätt går tillväga för att främja innovationer och på vilket sätt innovationsprocessen har förändrats med tiden. Hanna Sjöberg gästade också ovannämnda kurs och berätta om neuromarknadsföring där innovationer har möjliggjort för en ”ny” typ av konsumentundersökningar. Här kan ni läsa om den föreläsningen.
Hanken New Ventures ordnade 8.10 en föreläsning med Annika Steiber. Steiber har studerat Google med syftet att förstå vad det är som driver innovationer i företaget. Vad är ”the holy grail”? Under föreläsningen delade hon med sig av många aspekter och faktorer som har gjort att Google fortsättningsvis har en kultur som sporrar till innovationer. Steiber har skrivit en bok inom ämnet, ”Googlemodellen. Företagsledning för kontinuerlig innovation i en snabbföränderlig värld”. Boken finns att laddas ner gratis från Vinnovas hemsida. Du kommer direkt till boken genom att klicka här.
Hoppas att alla som var och lyssnade idag på Steiber blev riktigt inspirerade!