Vad studerar man som marknadsförare?

Foto: Stina Hemming

I veckan ordnades huvudämnesinfo och -mässa för förstaårsstuderande och vi på institutionen var naturligvis med. Alumnerna Kalle Smeds (Crea Marketing) och Heidi Granholm (Vasa Andelsbank) berättade om sina jobb och vad marknadsföringsstudierna gett dem i bagaget. Studeranderepresentanterna Sara Hemming, Ida Söderback och Patrick Latvasalo gav också sina synpunkter på varför marknadsföring blev deras val. Bland argumenten nämndes bla. den breda kompetensen och helheltssynen man får på företagets värdeskapande, kundförståelsen och det mera humanistiska och människonära perspektivet som marknadsföringen bjuder på.


Vi fick också höra om hur ett avhandlingsprojekt i vårt ämne kan se ut, då Patrick berättade om sin snart färdiga gradu. Den handlar om hur konsumenter uppmärksammar varumärken, som man testat att produktplacera på olika sätt i ett dataspel. För att undersöka detta kodade man enkom ett nytt spel, där olika godisvarumärken fanns med olika sätt, vissa mer integrerade i själva spelet och vissa mera påklistrade som banners, utan koppling till spelinnehållet. Skrämdumpen från spelet (nedan) visar på se de olika integrationsgraderna; varumärket som banner, i bakgrundslapskapet och som ett element i själva spelhandlingen, dvs kinderägget som skall fångas för att få poäng.

Själva studien bestod alltså av att respondenterna spelade igenom spelet och besvarade sedan frågor, som skulle ge svar på vad som var det effektivaste sättet att bedriva produktplacering; vilka lösningar gör att man bäst noterar och kommer ihåg varumärket. Så bland annat sådant här kan man syssla med hos oss i graduskedet!

Vi önskar ettorna lycka till i sina stundande huvudämnesval… och före det passar vi också på och önskar er alla en sprudlande glad valborg!

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather