Speciellt inom designintensiva branscher tampas företag ofta med att populära och ansedda produkter blir föremål för kopiering och plagiering. När det i typiska fall handlar om billiga kopior på mer exklusiva produkter, händer det också ibland att det går andra vägen, att ett lyxigare varumärke ”blir inspirerat” av någonting mera vardagligt. Ett intressant aktuellt exempel på det är modehuset Balenciagas nya väskmodell, som till färgen och formen påminner om Ikeas ikoniska blåa plastkasse. Ikeakassen kostar under en euro, medan för Balenciagaväskan i läder får man punga ut med ca 2 000 e.
Ikea verkade närmast hedrat av uppmärksamheten som deras kasse fått och kontrade med att instagramma om sin kasse som ”vårens it-väska, som gör att man hänger med i modevärlden”. I en humoristisk annons (som man hittar bl.a. på Dagens Media) tipsar de också om hur man känner igen originalet från kopian.Win-win, för båda varumärkena?