Att hålla koll på sin omvärld är viktigt för en marknadsförare. Att snabbt kunna reagera på aktuella fenomen och ”snackisar” och koppla det till företagets marknadsföring kan boosta synligheten för det som företaget vill kommunicera och göra att budskap sprids viralt. Kolla t.ex. på denna Facebookannons av Lidl Suomi, där man kopplar ihop två produkter som för en kort tid sedan inte hade något logiskt samband alls (läppomada på köpet när man köper norsk lax), men som nu blir en humoristiskt (om än smått skadeglad) koppling för den som följt sportnyheterna om ett aktuellt, norskt dopingfall. Gillningarna och delningarna för annonsen på en helt annan nivå än de flesta av företagets inlägg.
Ett annat exempel är flygbolaget Norwegians argumentering i sin annons strax efter nyheten om Angelina Jolies och Brad Pitts skilsmässa.
… som dessutom Alitalia spann ytterligare vidare på genom att uppmanana alla killar att resa till Los Angeles (eftersom Norwegian redan tar dit tjejerna).
Att annonser på detta sätt ”samtalar” med varandra är också ett tecken på hur vår kulturella referensram byggs upp delvis också av kommersiella byggstenar, de resurser som marknaden erbjuder oss konsumenter.