Känner du till produkten som finns i lådan här?
Det är kanske den något äldre konsumenten som hittills varit produktens viktigaste användare, men för människor i åldern 18-30 verkar Carmolis-dropparna vara ganska obekanta. Hur ska man genom marknadsföringsåtgärder på sociala medier få målgruppen 18-30-åringar att vilja börja använda denna produkt? Det var utmaningen, som deltagarna i vårens nya kurs Community Management fick bita i. Produkten har hittills inte varit speciellt synlig på sociala medier, så kursdeltagarna fick börja bygga upp dess närvaro från ganska rent bord och själva fundera ut vad varumärkets personlighet riktigt är och var och hur det borde synas för att attrahera också yngre konsumenter.
Studerandena hade som uppdrag att i grupp arbeta fram en innehållsplan för sociala medier för Carmolis. Det innebar allt från att göra bakgrundsresearch och nulägesanalys, till att fundera ut på vilka (sociala) medier kommunikationen borde ske för att bäst nå målgruppen i fråga. I detta grupparbete fick studerandena också ge utlopp för sin kreativa sida, när man skulle ta fram mera konkreta förslag på vad det kunde handla om för innehåll som man publicerar på de olika sociala medierna. Här kom verkligen en hel del visuella och verbala talanger fram. Skratten klingade högt i föreläsningssalen åt alla humoristiska animationer, videoklipp, slogans och inlevelsefulla presentationer. Men det handlade inta bara om det roliga och kreativa, utan i sina arbeten funderade grupperna också på hur man skulle mäta effekterna av de satsningar man gjort; att marknadsföringen skulle leda till mätbara resultat också. Nedan ser ni ett litet axplock av vad några av grupperna presenterade:
På kursen samarbetade vi med reklambyrån C2. Hanna Sjöberg och Mikko Vartiainen delade med sig av sin expertis i somefrågor och gav studerande det konkreta caset att jobba med. I slutpresentationerna var Hanna och Mikko också med och kommenterade förslagen, vilket säkert också bidrog till att det kändes att det hela var mera ”på allvar” och kursdeltagarna verkligen satte in en extra växel när de pitchade sina förslag. Ur lärarsynvinkel har det varit en synnerligen intressant och rolig kurs att följa och det verkar som om studerandena också gillat det här sättet att jobba som omväxling. Kursen är tilltänkt för marknadsföringsstuderande på andra året och går igen nästa vårtermin, så passa på då om du tyckte det här lät intressant!