Närbutikerna i förnyelse

Bild: Kesko

Bild: Kesko


Som bäst rör det på sig en hel del inom den finländska detaljhandeln. Keskos köp av Suomen lähikauppa börjar synas i gatubilden, då Siwa- och Valintataloskyltana monteras ner och dessa butiker förvandlas till K-marketar. I samma förnyelseprocess fräschas också de existerande K-marketarna upp med ny visuell profilering och ökad självständighet för enskilda köpmän att styra sitt sortiment. Det ska innebära en bättre anpassning av butikernas produktutbud till det som de lokala kunderna intresserar sig för, berättar Markkinointi & Mainonta. Mera geodemografisk segmentering, med andra ord. Får se vad det kan bli för specialisering i din närbutik, vad sortimentet säger om det område där du bor?

Studerande på kursen Challenges in Retailing Management, som är en fördjupad kurs i samarbete med Vasa Universitet, har denna vår fått lite extra insyn i fallet Siwa, vilket ju var ganska lägligt tajmat med tanke på de stora strategiska förändringar som de är mitt inne i. Studerandena var häromveckan på en tvådagars studieresa till Helsingfors, där de gjorde grupparbeten kring problematiken i detta företag och presenterade sina resultat för företagets representanter. Under tidigare årgångar har man i denna kurs också bla.. besökt Coop i Umeå och Björn Borg Finland, vilket du kan läsa mera om här.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather