Konflikten med ad blockers

Konsumenter gillar det, företagen däremot inte lika mycket- ad blockers. På Buzzter skrevs igår att Wired nu försöker få sina läsare att ta bort ad blocker. För läsare som klickar sig in på Wired och som har ad blocker installerat finns två möjligheter, antingen stänger man av ad blocker eller så betalar man en prenumeration. (Ekenstam, 2016. Wireds medicin mot ad blockers. Buzzter 9.2.2016) Läs mera om vad Wired säger om detta här: How wired is going to handle ad blocking.

På Fortune diskuterades detta också redan i decmber, Is Blocking Readers Who Use Ad Blockers The Best Strategy? Enligt Ingram (2015) har bl.a. Washington Post och Forbes redan provat på liknande strategier. Tyska Bild lyckades med sitt försök att hindra läsare med ad blocker att ta del av innehållet. Fler än två tredjedelar stängde av sin ad blocker och det resulterade i 3 miljoner fler besök. Läs hela artikeln här. (Ingram, 2015. Is Blocking Readers Who Use Ad Blockers The Best Strategy?  Fortune 22.12.2015)

Som Bobo af Ekenstam konstaterar i sin text, det blir spännande att se hur långt detta fenomen sprider sig. Har du ad blockers installerat på din dator och har du träffat på sidor som hindrar dig från att ta del av innehållet då?

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather
Detta inlägg postades i Nyheter, Trender den av .

Om Therese

Jag jobbar som projektassistent på marknadsföringsinstitutionen i Vasa. Jag började jobba på Hanken hösten 2012 under min studietid och fick min magisterexamen i marknadsföring i februari 2013. Mellan juni 2013 och augusti 2014 var jag mammaledig. Nu jobbar jag sedan hösten 2014 igen på institutionen.