Disney är nu det starkaste brandet, Apple det värdefullaste

Tack vare köpet av rättigheterna till Star Wars lyckades Disney nyligen bli det starkaste brandet i The Brand Finance Global 500 undersökning. Filmen Star Wars: The Force Awakens hade premiär i december 2015 och slog rekord i hur snabbt biljettintäkterna översteg en miljard dollar, vilket skedde på bara 12 dagar. Brandet Star Wars har blivit värderat till 10 miljard dollar (av Brand Fincance). I listan över de starkaste branden följs Disney av Lego, LÓréal, PWC och McKinsey. (Markkinointi&Mainonta 3.2.2016 Star Wars nosti Disneyn maailman vahvimmaksi brändiksi)

I listan över de mest värdefulla branden är det, inte helt förvånansvärt, Apple, Google och Samsung som utgör topp trion. Alla tre branden ökade sitt värde: Apple med 14 %, Google med 23 % och  Samsung med 2 %. Skrällen i listan över de mest värdefulla branden utgörs av Volkswagen. På grund av utsläppsskandalen förra året så minskade brandets värde med 12 miljarder dollar, vilket nu betyder plats 56 på listan jämfört med 17 föregående år. (Markkinointi&Mainonta 3.2.2016 Star Wars nosti Disneyn maailman vahvimmaksi brändiksi)

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather
Detta inlägg postades i Aktuellt, Nyheter, Varumärken den av .

Om Therese

Jag jobbar som projektassistent på marknadsföringsinstitutionen i Vasa. Jag började jobba på Hanken hösten 2012 under min studietid och fick min magisterexamen i marknadsföring i februari 2013. Mellan juni 2013 och augusti 2014 var jag mammaledig. Nu jobbar jag sedan hösten 2014 igen på institutionen.