I slutet av året blev det klart att butikerna får hålla öppet när de vill (Melin 2015). Åsikterna om de nya öppethållningstiderna har varit både positiva och negativa, läs mer här (De la Chapelle & Sundholm 2014) och här (Savonius 2016). Det återstår att se om det visar sig lönsamt för butiker att hålla öppet flera timmar under dagen eller om de förkortar öppettiderna igen efter en tid.
I Sverige däremot har man tagit det ännu ett steg längre. Buzzter skrev förra veckan att en affär i Viken är öppet dygnet runt. Butiken är obemannad och på så sätt skall kunderna kunna handla när det passar dem bäst. Allting styrs via din telefon, du blir insläppt i butiken mha. en app som är kopplad till ditt bank-id. Under tiden du handlar scannar du varorna med mobilen och när du är klar godkänner du sen transaktionen på mobilen. (Buzzter 2016)
Även om detta med obemannade butiker känns nytt och spännande är det väl egentligen inte så nytt? Man har däremot utvecklat det hela och gjort det mera omfattande. Jag minns en blomaffär som finns i mina hemtrakter som, redan för många år sedan, hade öppet utanför sina vanliga öppettider. De har en skild avdelning av butiken som är öppen och obemannad utanför deras öppethållningstider. Där kan du köpa t.ex. färdigbundna buketter med kontanter eller via bankgiro. Visserligen inte lika modernt och hippt som att använda sig av sitt bankkonto via mobilen, men principen är väl den samma? Som Buzzter skriver i artikeln börjar vi antagligen se spår av obemannade tjänster allt mer och mer i framtiden.
Källor:
Melin, K. Fria öppettider redan den 1 januari. Svenska Yle 30.12.2015
De la Chapelle, L. & Sundholm, M. Butikerna jublar över längre öppettider. Svenska Yle 15.12.2015
Savonius, A. Delade åsikter om öppetthållningen. Svenska Yle 2.1.2016
Buzzter. Lanthandel 2.0 är obemannad. 4.1.2016.