Jag heter Ida Eskelinen och studerar sista året på magisterprogrammet vid Hanken. Under denna höst gick jag kursen Strategisk Marknadsföringsledning. Till kursen ingår företagsspelet Dynama. I ett nötskal handlar Dynama om att driva företag på en simulerad marknad. Dynama spelas över ett antal tidsperioder. I spelet skall man ha en klar strategi som man följer. Inför varje ny tidsperiod gör man både kort- och långsiktiga beslut baserat på denna strategi samt det rådande marknadsläget.
Före spelet hade satt igång hade vi redan höga förväntningar inför Dynam aveckan. Vi var verkligen taggade, och inom vår ledningsgrupp hade vi kommit överens om redan från första början om att mentaliteten var to go big or go home. Förberedelserna inför spelet började med att vi inom vår ledningsgrupp skulle bestämma namn, produkt och affärsidé för vårt företag. Vårt företag namngavs Partners&Partners och vi sålde diskmaskiner. Partners&Partners vision var att ingen skulle behöva diska för hand. Vår konkurrens bestod av fyra andra företag, nämligen AKK, Karlaplan, Toivo och Two Guys & One Girl.
Inom vår ledningsgrupp hade vi en klar plan om hur vi skulle spela spelet. Vi var de första som lanserade en ny produkt på marknaden, vilket gav oss en konkurrensfördel från första början. Därefter var det bara att bygga på. Jag rekommenderar att konstant hålla stenkoll på vad ens konkurrenter håller på med, speciellt gällande produktattribut och prissättning. Som tips korrelerar även euromässiga satsningar på marknadsföring och distribution med framgång. Vi satsade väldigt hårt på marknadsföring speciellt vid lanseringssituationer, vilket ledde till att vi konkurrerade ut de andra företagen.
Rätt slags analys av den simulerade marknaden är även viktigt då man spelar Dynama. Det gäller att räkna ut hurdana produktattribut kunderna efterfrågar och var det finns mest utrymme och potential för marknadspenetration. Dynamamarknaden är i princip uppdelad i tre olika segment; låginkomsttagare, medelinkomsttagare och höginkomsttagare. Vi valde att börja med att sälja en dyr high-end-produkt för höginkomsttagare, och när vi sedan ansåg att detta segment var fullmättat lanserade vi nya förmånliga produkter och tog över de billigare marknaderna. Det är även viktigt att komma ihåg att var produkt har en viss livstid. En ny produkt som ersätter den gamla är alltid bättre tekniskt sätt även om produktattributen skulle vara de samma. Det lönar sig även att hålla koll på vad det kostar att producera produkten, så att man uppnår en lönsam vinstmarginal.
Dynamaveckan var en framgångssaga för vår ledningsgrupp. Våra produkter sålde som smör från första början och vi hade sällan överlopps produkter i lager. Vi lyckades med att göra rätta beslut vid rätta tidpunkter, vilket ledde till att vi som bäst hade 70 % marknadsandel och till slut vann hela spelet. Det som vi nog skulle göra annorlunda nu i efterhand vore att våga investera i större produktionskapacitet så att vi hade kunnat sälja mera produkter och därmed uppnå högre vinst.
Råd åt er som skall spela spelet i framtiden:
-Håll kontinuerligt stenkoll på era konkurrenter och marknaden
-Läs dynamamanualen noggrant och håll den som stöd genom spelets gång
-Ta det inte för seriöst, våga ta risker
Dynamaveckan i sig var väldigt intensiv men också väldigt givande. Gruppandan som bestod var helt otrolig och jag skulle nog göra allt om igen om jag skulle få chansen. Rekommenderar varmt åt alla intresserade!
/Ida Eskelinen
Om ni vill läsa studerandes åsikter från tidigare år hittar ni dem här: 2014 och 2013.