Välkommen på seminarium om svenska Barncancerfonden och dess mål att dubblera insamlade medel under en fem års period.
Case Barncancerfonden: Marketing Science ökar Barncancerfondens insamlingseffektivitet
Föreläsare: Linus Almqvist, kommunikations- och privatinsamlingschef på Barncancerfonden
Tid: Måndag 26.10.2015 kl. 14.30-15.45
Plats: Rum 308
Seminariets innehåll
Dubblerad insamling fram till 2017. Barncancerfondens ambitiösa insamlingsmål krävde ett nytt grepp och med hjälp av ny kunskap, insikter och innovativ kommunikation är man nu på god väg mot målet 350 MSEK.
Barncancerfonden har som mål att öka insamlingen med nästan 170 miljoner kronor på fem år för att öka forskningen kring barncancer. Under hösten 2013 inleddes därför ett brett strategiarbete effektanalyser och kartläggning av marknaden. Målet var att förstå vilka marknadsinsatser som är effektiva för att driva givandet och hur Barncancerfonden behövde prioritera sina resurser för att nå målet.
På seminariet kommer Barncancerfondens kommunikations- och insamlingschef Linus Almqvist att berätta om hur den nya strategin utvecklat organisationen och påverkat insamlingsresultatet. Han behandlar frågor om hur man visar marknadsföringens effekt och hur man driver givande och gåvor i det nya digitala kommunikationslandskapet. På seminariet diskuteras även visualisering av insikter, konceptutveckling och implementering med case.
Linus Almqvist
Linus Almqvist är en före detta Vasabo, som tagit sin examen från Hanken i Helsingfors. Han är nu kommunikations- och privatinsamlingschef på Barncancerfonden och har många års erfarenhet av chefspositioner inom internationell marknadsföring och kommunikation på företag som Arla, Barilla, SAS och Vattenfall. Flerfaldigt belönad för effektiv och kreativ marknads- och varumärkeskommunikation baserad på events och sponsring i både nationella och internationella tävlingar som 100W, Eurobest, Epica, Effie och European Excellence awards. Linus är även ordförande i Sveriges Annonsörers Verkställande utskott.