Hur shoppare finländare på nätet?

Igår skrev Markkinointi&Mainointa om en undersökning som har publicerats gällande shoppingvanor på internet. Gå gärna in och läs den: Suomalainen digishoppaaja on hintatietoinen – ”ostotapahtuma saattaa edelleen tapahtua kivijalkakaupassa” (M&M, 12.10.2015)

I undersökningen framkommer bland annat att internationellt sett har Finland har en större andel ”riktiga digitalshoppare”. 34% i Finland tillhör den här kategorin, internationellt sett är den siffran 19%. Däremot är man i Finland överlag mindre benägen att shoppa på nätet jämfört med det globala genomsnittet. Vidare kunde man i undersökningen också kategorisera shoppare i fyra kategorier beroende på hur de köper på nätet. Gå in på M&M för att läsa mera om dem och hur fördelningen ser ut i Finland.

Källa: Markkinointi&Mainonta. (2015). : Suomalainen digishoppaaja on hintatietoinen – ”ostotapahtuma saattaa edelleen tapahtua kivijalkakaupassa” (12.10.2015)

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather
Detta inlägg postades i Aktuellt, Forskning, Nyheter den av .

Om Therese

Jag jobbar som projektassistent på marknadsföringsinstitutionen i Vasa. Jag började jobba på Hanken hösten 2012 under min studietid och fick min magisterexamen i marknadsföring i februari 2013. Mellan juni 2013 och augusti 2014 var jag mammaledig. Nu jobbar jag sedan hösten 2014 igen på institutionen.