Markkinointi&Mainonta skrev igår att Wikipedias grundare, Jimmy Wales, skall lansera en ny some-tjänst. Enligt Wales är tjänsten ”likadan som Twitter men bättre”. Tjänsten lanseras tillsammans med The Peoples Operator (TPO), en mobiloperatör som gör det lättare för konsumenter att skänka till välgörenhet. TPO donerar 10% av räkningens slutsumma till ett ändamål som passar kunden. I ett blogginlägg förklarar Wales varför det behövs den här typen av tjänster:
- Existing social networks treat you as a commodity to be sold to advertisers. This leads naturally to intrusive use of your data and an inherent conflict between what you want and what advertisers need.
- Mobile phone companies spend huge amounts of money on advertising to sell you what is essentially a commodity service.
- Yet, we live in an era where word of mouth is more powerful than ever before. All that money spent on advertising is a waste.
Om du vill läsa mera om hur The Peoples Operator fungerar och hur de tänker, gå in här.
Det skall bli intressant att se om det här är något som kommer att slå igenom bland konsumenter. Blir det en framgångssaga eller är det något som lata konsumenter inte orkar engagera sig i. Återstår att se…
Länkar i inlägget:
Markkinointi& Mainonta http://www.marmai.fi/
Wikipedian perustajalta uusi some-palvelu – ”kuin Twitter, mutta parempi” http://www.marmai.fi/uutiset/wikipedian+perustajalta+uusi+somepalvelu++kuin+twitter+mutta+parempi/a2316253 Markkinointi&Mainonta 28.7.2015
A message from Jimmy Wales https://tpo.com/about The Peoples Operator 28.7.2015
The Peoples Operator https://tpo.com/ 28.7.2015