Super Bowl är ett stort och omtalat evenemang i USA, och även över andra delar av världen. Det är inte bara själva matchen som är viktig utan det läggs också mycket engagemang i reklamerna som snurrar under evenemanget. De företag som deltar med reklam under Super Bowl satsar stora summor på denna tillställning. En av årets reklamfilm under evenemanget var Dove Men+Care. I reklamfilmen kan man se att Dove har ”vänt på steken” jämfört med hur man ”vanligtvis” marknadsför maskulina produkter.
Trots att årets upplaga av Super Bowl ägde rum för några månader sedan diskuterar man ännu evenemanget på många ställen. O´Connell (2015) har, med anledning av Dove Men+Care reklamfilmen skrivit ett intressant inlägg på Harvard Business Review om hur varumärken marknadsför sig som maskulina eller feminina. Här hittar ni inlägget.
Här under plockade jag ut två stycken från O´Connells inlägg som jag tyckte att var speciellt intressanta, för dig som kanske inte har tid (eller intresse) att läsa hela inlägget.
”Dove Men+Care, in associating masculinity with caring (and skin-care products), is one of the few brands that seem to be trying to play with gender stereotypes a bit. It’s an exception that highlights the rarity of such attempts. Mostly, brands that play in the gender space, so to speak, go for traditional male or female associations, and for good financial reasons.” (O´Connell 2015 https://hbr.org/2015/04/why-do-we-get-so-emotional-about-brands?utm_source=Socialflow&utm_medium=Tweet&utm_campaign=Socialflow)
————–
”Certainly it’s indisputable that they have enormous power to affect our attitudes. Brands are primarily instruments for making money, but they do that by touching our emotions. As brand messages power their way through the media landscape, catching our eyes and ears, they light us up emotionally. In a matter of seconds I went from cheering over a football game to getting choked up at the word “Daddy!” Life in the media-saturated world can be like that — sometimes I feel as though I’m in a state of commercially induced hyperemotionality.” (O´Connell 2015 https://hbr.org/2015/04/why-do-we-get-so-emotional-about-brands?utm_source=Socialflow&utm_medium=Tweet&utm_campaign=Socialflow)
Är man intresserad av att veta mera om reklamfilmerna under Super Bowl kan man klicka in sig på Super Bowl Commercials. Där kan man se vilka företag som var representerade under årets upplaga och mera information om varje varumärke finns också.