Pepsi i stormens öga

De senaste dagarna har marknadsföringssnacket kretsat mycket kring Pepsis reklamkampanj där modellen och some-profilen Kendall Jenner rusar från en plåtning till en demonstration, där hon glättigt lättar upp stämningen genom att bjuda en kravallpolis på en Pepsi. Det som var tänkt som ett lättsamt och positivt budskap, att använda varumärket som ett slags stafettpinne för fredlighet och förståelse, baktände i stället helt, och kritiken blev så stor att Pepsi nu har dragit tillbaka reklamfilmen med en ursäkt. Kritikstormen visar samtidigt också konsumenternas roll och makt i att reglera vilka slags kommunikationssätt som man ”köper” och vad i sin tur känns som oäkta och kalkylerande, som i detta fall där många upplevde att man trivialiserar ett allvarligt fenomen; åtgärdar polisbrutalitet enkelt med en läskedryck.

Läs mera om analysen av kampanjen och reaktionerna på den t.ex. på Resumé och Adweek.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather