Också klassiska varumärken, som hängt med länge, kan behöva förnyelse och uppdatering ibland, till exempel genom en facelift av den grafiska profilen eller förpackningen.
Det anrika finländska kaffevarumärket Paulig har sedan urminnes tider använt sig av PR-figuren Paula för att personifiera varumärket och fungera som det som i dagens marknadsföringsterminologi kallas brand ambassador.
Det är intressant hur denna Paula förändrats som symbol under årtiondena som gått och anpassats i takt med hur samhället och värderingarna ändrats. Samtidigt är utmaningen i varumärkesförnyelser att behålla tillräckligt av det som gör gör karaktären igenkännbar; att man inte heller förargar konsumenterna med att revidera en känd symbol för drastiskt, så att man inte upplever att den är ”rätt” längre.
I Pauligs fall ser man utvecklingen från en misstävlingsaktigt vald PR-mannekäng i folkdräkt som serverar bryggmalet från en kanna, till dagens Paula som flyger fram på sociala medier i stickad mössa på huvudet och med takeaway-latte i handen som vilken millennial som helst, men samtidigt också iklär sig den traditionella Paula-folkdräktslooken vid finare tillfällen.
På youtubevideon ser man hur Paulig valt att sätta varumärkessymboliken i unga designers och stylisters händer och hur man försöker balansera det traditionella och det samtida i Paulas utseende. Tycker du det funkar?
För övrigt har epitetet ”flicka” i något skede försvunnit ur kaffeambassadörens namn, Paula-flickan har blivit bara Paula. En intressant dimension i moderniseringsprocessen det också!