Att göra reklam för Finland i bild handlar inte bara om vackra landskap med insjöar, snö och norrsken. Ett led i marknadsföringen av landsvarumärket Finland har varit att ta fram emojis som ska på ett lite nytt sätt lyfta fram det som är speciellt och kännetecknande för vårt land. Bilder säger som bekant mer än tusen ord, kanske så också i mobil kommunikation?
Emojina, som Utrikesministeriet lanserade i fjol, belönades redan i mars 2016 i tävingen Vuoden viestintätyö (Markkinointi & Mainonta) och nu har de också fått internationellt erkännande på den årliga konferensen City/Nation/Place i London. Utrikesministeriet berättar i sin pressrelease att man lyckats få med två av bilderna i en internationell standard för smarttelefonen världen över. Det är yllesocks- och bastuemojierna som nu finns med på denna lista. Bland de övriga 49 (som man hittar på This is Finland – sajten) finns klassiska symboler som karelska piråger, salmiak och basturis, sisu, mödraförpackningar och jultomtar, men också en hel del bilder där man mer med glimten i ögat beskriver sådant som är typiskt finländskt, som tillräckligt personligt utrymme på busshållplatser eller fenomenet ”kalsarikännit”. En av mina favoriter är headbanger-emojin; vilka gillar du?