Att profilera sig genom varumärkesbygge och –kommunikation är nåt som blivit allt mer utbrett också inom offentliga organisationer. Städer och kommuner strävar, precis som företag också att bli ihågkomna och differentierade från sina grannar genom påhittiga och beskrivande slogans och grafisk symbolik som ska förmedla vad kommunen är och vill stå för.
Markkinointi & Mainonta rapporterar om ett exempel på kommunbranding som verkligen sticker ut mängden. Vad tycker ni om Heinolas nya marknadsföringslogo med ett anarki-A i bästa punk-stil?
Hur som helst handlar det om ett intressant varumärkessamarbete, där det punkiga refererar till bandet Apulanta och den nyutkomna filmen om dem, med just Heinola som skådeplats (och samarbetspartner). Att bandet står för ett stort fenomen som startat i en liten stad, är nåt som Heinolas marknadsföringschef tycker passar bra ihop med stadens image.
Vad tycker du?
Intresserar ämnet kommunalt varumärkeskommunikation (och bemötande av kritikstorm i sociala medier) lönar det sig också att kolla in den diskussion som nyligen fördes i om symboliken i staden Joensuus rekryteringsannonser på hashtaggen #kravattigate.