Det här inlägget hör till serien där alumner berättar om sina studier i marknadsföring på Hanken och om sina nuvarande jobb. Jag har bett dem berätta varför de valt att studera marknadsföring, vad de tagit med sig till arbetslivet och hurudana arbetsuppgifter de har idag. Nu som då kommer dylika gästinlägg att publiceras här på bloggen. Tanken med dessa typer av gästinlägg är att försöka ge en bild av vad man kan jobba med när man studerat marknadsföring. Eftersom ämnet är rätt så brett kan det vara intressant att få konkreta exempel på vad man kan jobba med efter studierna. Här kommer du till alla inlägg som publicerats i kategorin alumn.
Jag heter Anna Forsström, 27 år, bor i Terjärv. Jag blev utexaminerd från Hanken sommaren 2013.
Redan i gymnasiet blev jag intresserad av att utöver studenten skaffa en handelsutbildning, så jag kombinerade gymnasiet med handelsinstitutet och blev student-merkonom. Jag var fast besluten om att jag skall studera vidare inom handel och sökte till Hanken. Redan under merkonomutbildningen hade mitt intresse för marknadsföring väckts och det var inte svårt att välja huvudämne. Det bästa med marknadsföring är att allt är så levande och att man sällan följer samma mönster om och om igen. Det är intressant hur man aktivt och kreativt kan jobba fram olika lösningar och resultat.
Sedan hösten 2013 jobbar jag på TETRA Chemicals Europe Oy i Karleby. Företaget tillverkar och säljer kalciumklorid, ett salt som används inom bl.a. vägunderhåll, olika industriapplikationer och livsmedelsbranschen. Kalciumkloridproduktionen som tidigare var en del av Kemira köptes av amerikanska bolaget TETRA Technologies Inc. år 2004. Vi har en rätt liten organisation i Karleby så man får jobba väldigt brett vilket gör att det finns liten risk att jobbet skall bli tråkigt. Som marknadsförings- och kundservicekoordinator sköter jag bl.a. administrativa försäljningsuppgifter, koordinering av marknadsföringsprojekt och en del HR-uppgifter. Med en försäljningsorganisation på tre personer så stärks betydelsen av team-work och det blir en hel del gemensamma beslut.
Jag har haft nytta av mina studier på Hanken inom många olika områden och situationer, men speciellt marknadsföringsstudierna och sättet att tänka på som under magisterstudierna blev ingrott. På mitt arbete jobbar vi rätt mycket med våra brands och bl.a. där har tankesättet jag fått under studierna vid Hanken varit till stor fördel. Redan under merkonomstudierna och även under Hankentiden så har det alltid varit stor fokus på kunden och mitt jobb har verkligen visat vilken central roll kunden har i allt vi gör. Utöver marknadsföringsstudier erbjuds en hel del kurser i andra ämnen och att läsa lite av allt är något jag kan rekommendera. Det breda kunnandet jag fått från Hanken har varit bra att ta med mig i arbetslivet.
-Anna Forsström