App-utveckling- Från idé till marknadsföring 24.2.2016

Hanken New Ventures ordnade den 24.2 ett seminarium om apputveckling. Två föreläsare berättade om sina erfarenheter kring hur det är att jobba med utveckling av appar: Tim Wallin från Gambit och Niklas Karlström från Pico Brothers.

Gambit är ett företag som utvecklar appar och webblösningar främst för företag. Wallin var med och grundade företaget 2011 och företaget är stationerat i Vasa och Helsingfors. Under sin föreläsning lyfte Wallin fram en del faktorer som har gjort att Gambit har lyckats med sin tillväxt. De två viktigaste faktorerna enligt honom är att de har haft ett säljfokus och att de har rätt team. Gällande sin marknadsföring har Gambit satsat mer på en del områden och mindre på andra. Den viktigaste aspekten gällande deras marknadsföring är enligt Wallin att alla som jobbar där ser sig som en marknadsförare. Alla representerar företaget i allt de gör. En tankegång som Wallin återkom till flera gånger under sin föreläsning var att man skall strunta i jantelagen. De som jobbar inom Gambit lyfter gärna fram sig själva och konstaterar att ”we´re great at it”. Ett annat tankesätt som Gambit jobbar utifrån är ”think outside the box”. Men det finns även situationer när man måste hålla sig inom givna ramar och då får man acceptera det.

Niklas Karlström som var den andra föreläsaren under seminariet har varit med och startat företaget Pico Brothers. Företaget utvecklar appar för konsumentmarknaden och grundades 2009. Exempel på appar som de har tagit fram är SlowMo Coach, Snapnote och Morning sun. Gällande synen på marknadsföring hade Karlström liknande tankegångar som Wallin. Även inom Pico Brothers betonar man att allt man gör skall genomsyras av marknadsföring. Karlström påminde om att det är viktigt att ständigt förbättra och följa med hurudana trender som råder. Sen skall man också fundera över hurudana uppgifter man kan hålla inom företaget och hurudana tjänster man kan köpa in. Kärnverksamheten borde man se till att man behärskar inom företaget medan man kan anlita frilansare för sådant som man inte behärskar lika bra.

Trots att Wallin och Karlström jobbar mot olika kunder (konsumenter jämfört med företag) hade man liknande syn på flera olika områden, bl.a. marknadsföring, vikten av att ha ett bra team och kunna det man gör. Är man intresserad av innovation och företagande rekommenderade Karlström boken Zero to One av Peter Thiel.

Här på Hanken New Ventures facebooksida kan man hitta ett bildspel från evenemanget: https://www.facebook.com/hankennewventures/videos/1508600419448145/

Nästa evenemang som Hanken New Ventures ordnar är Nya kommunikationsverktyg som ger framgång, 16.3. kl. 10.15.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather
Detta inlägg postades i Evenemang, Gästföreläsning den av .

Om Therese

Jag jobbar som projektassistent på marknadsföringsinstitutionen i Vasa. Jag började jobba på Hanken hösten 2012 under min studietid och fick min magisterexamen i marknadsföring i februari 2013. Mellan juni 2013 och augusti 2014 var jag mammaledig. Nu jobbar jag sedan hösten 2014 igen på institutionen.