Det här inlägget hör till serien där alumner berättar om sina studier i marknadsföring på Hanken och om sina nuvarande jobb. Jag har bett dem berätta varför de valt att studera marknadsföring, vad de tagit med sig till arbetslivet och hurudana arbetsuppgifter de har idag. Nu som då kommer dylika gästinlägg att publiceras här på bloggen. Tanken med dessa typer av gästinlägg är att försöka ge en bild av vad man kan jobba med när man studerat marknadsföring. Eftersom ämnet är rätt så brett kan det vara intressant att få konkreta exempel på vad man kan jobba med efter studierna. Här kommer du till alla inlägg som publicerats i kategorin alumn.
Jag är Victor Smeds (28) hemma från Strömfors i Östra Nyland. Jag började på Hanken hösten 2007 och blev utexaminerad vid julen 2013. Sedan ett halvt år tillbaka jobbar jag för Nike vid deras europeiska högkvarter i Holland.
Varför valde jag studera Marknadsföring vid Hanken?
Om jag är helt ärlig så var jag efter gymnasiet fast besluten att söka in till juridiska. Men det blev inte så. Eller jo, jag sökte in men det gick inte hela vägen. Istället fick jag börja fundera på andra alternativ och kom då fram till att Hanken ger en bred grund att stå på och många möjligheter. Nu efter att ha umgåtts med juristkompisar så är jag övertygad om att de är på rätt ställe och jag hittade det som var rätt för mig: Hanken och marknadsföring.
Orsaken till att det blev just marknadsföring är att jag tyckte det var det mest “humana” ämnet att studera och för att jag verkligen, verkligen inte ville börja bokföra på heltid. (Detta inte menat som någon diss åt bokförarna, mina främsta livscoacher är kompisar som läst just mera redovisning än jag.) Jag minns också att jag som gulis tänkte mycket på varumärken och kanske inbillade jag mig att Red Bull är lika med marknadsföring. Så är det förstås inte, marknadsföring är mycket mera än branding och jag tror att man inom marknadsföring kan hitta det som passar var och en bäst. Det är psykologi, försäljning, ledarskap, produktutveckling, kreativitet, strategier, exceltabeller och powerpoints, bara för att nämna en del.
Vad jobbar du med just nu? Vilka är dina arbetsuppgifter?
Just nu jobbar jag inom PR & kommunikation för Nike i Norden och Beneluxländerna, främst i kategorierna löpning och fotboll. Varje Nike produkt har en historia, den ena mer fantastisk än den andra. Mitt jobb är att få ut dessa historier i media. Det gör vi genom press releases eller stora event, ibland också genom olika samarbeten med media för att få dem att berätta om Nike idrottares och framförallt produktens historia. Storytelling är väl exakt det som jag och mina kolleger håller på med, för att använda en term som jag minns från föreläsningarna. Men det ligger mycket under ytan för vår storytelling, mycket förhandlande, försäljning, många presentationer, relationer att ta hand om, noggrant planerande, långa dagar och sömnlösa nätter.
Hur fick du jobbet?
Jag kom in på Nike via två praktikplatser som jag gjorde i slutet av min studietid. Först gjorde jag en 6 månaders praktik på PUMA i Tyskland och efter det en 6 månaders praktik på Nike i Holland. Efter året med internships kom jag hem till Finland och blev klar med mina studier samtidigt som jag jobbade för Nissan Nordic i Esbo. Jag höll dock ständigt ett öga uppe för Nike och en dag utannonserades en roll som Jr. Comms Manager för Norge och Danmark. Det kändes som klippt och skuret för mig just då och på den vägen är jag. Tydligen hade jag gjort någonting rätt då jag var praktikant för jag fick jobbet.
Har du några tips och råd till de som läser marknadsföring?
Om jag skulle ge några tips till de som läser marknadsföring så är det att först gå till Ollis. Gå alltid till Ollis. Det andra är att försök läsa så mycket av de andra kurserna Hanken erbjuder som du har möjlighet och kapacitet till. Redovisning, Nationalekonomi, Finansiering, Handelsrätt – allt hjälper och ju bredare bas du har med dig från Hanken desto bättre. Man kan ju inte läsa allt, men slutligen är det en ganska kort tid man är på Hanken så det lönar sig att försöka få med sig så mycket som möjligt.
Vad var det viktigaste/mest värdefulla som du har med dig från tiden på Hanken?
Det näst viktigaste jag har med mig från Hanken är tankesättet och inställningen till näringslivet. Det viktigaste är kompisarna och alla erfarenheter från SSHV, Ollis, Konsortiet osv. Såhär i efterhand skulle jag satsa ännu mera på det roliga och även lite mera på de ”tråkigare” ämnena.
Enjoy och lycka till!
-Victor