Nu skall fler kvinnor gå på hockeymatcher

Dahlström skrev igår (29.09.2015) på Svenska Yle att den inhemska hockeyligan nu skall börja rikta in sin marknadsföring även på kvinnor. Hos både män och kvinnor är ishockey den populäraste idrottsgrenen (Karinkanta 04.05.2015), men trots detta består de hängivna ligafansen till 71% av män. (Dahlström 29.09.2015).

Ett försök i att nå ut till kvinnorna görs genom bloggen Mimmiliiga som skrivs av Vilja Päätalo på hockeyligans hemsida. Här hittas t.ex. ett inlägg Naislaumojen järjetön jääkiekkopelko. Det gick inte att länka överlag till bloggen, men här hittas alla blogginlägg som publiceras på hemsidan. Genom bloggen vill Päätalo belysa problemet med att så få kvinnor går på ligamatcher och även försöka hitta en lösning på ”problemet”.

Vi får se vid säsongens slut om deras kampanj har lyckats och om fler kvinnor har besökt matcherna. För tillfället har jag svårt att se att en blogg skriven av en hockeyintresserad kvinna kommer att locka fler kvinnor till ishallarna. Hur den övriga marknadsföringen ser ut blir däremot spännande att ta del av.

Källor:
Dahlström, L. (2015). ”Hockeykulturen är inte kvinnovänlig”. Svenska Yle 29.09.2015. [Hämtad 30.09.2015]
Karinkanta, J. (2015). Finlandssvenska bollsporter impopulära. Svenska Yle 04.05.2015 [Hämtad 30.09.2015]
Päätalo, V. (2015). Naislaumojen järjetön jääkiekkopelko. Finska hockeyligan 09.09.2015 [Hämtad 30.09.2015]

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather
Detta inlägg postades i Aktuellt, Marknadsföring, Nyheter den av .

Om Therese

Jag jobbar som projektassistent på marknadsföringsinstitutionen i Vasa. Jag började jobba på Hanken hösten 2012 under min studietid och fick min magisterexamen i marknadsföring i februari 2013. Mellan juni 2013 och augusti 2014 var jag mammaledig. Nu jobbar jag sedan hösten 2014 igen på institutionen.