Hur är det med finländarnas mf-kunskaper?

Jag läste idag på Markkinointi&Mainonta att en del anser att Finland är det sämsta landet i norden på marknadsföring. Det lönar sig inte att investera här eftersom vi inte förstår oss på marknadsföring. Och det finns ingen efterfrågan på finländska produkter utomlands för att vi inte lyckas marknadsföra dem. (Tolonen 22.9.2015)

MEN så läste jag den här artikeln på M&M: ”Tulin Lontoosta Helsinkiin kehumaan teidän lentokenttäänne” – Mirum teki Finavialle humoristisen markkinointivideon Och här har väl Finavia lyckats med en tilltalande reklam.

Finavia Brand Film från Also StarringVimeo.

Med den här filmen vill Finavia stärka profileringen av flygen mellan Europa och Asien. Om reklamen blir framgång eller flopp återstår att se. Förhoppningsvis når filmen ut till målgruppen och lyckas påverka. Åtminstone jag tyckte den var en gnutta humoristisk. Och man vågar spela på fördomarna.

Källor:
Tolonen, K. (22.9.2015). Suomi – Pohjolan surkein markkinointimaa. Markkinointi&Maninonta. [Hämtad 23.9.2015]
Markkinointi&Mainonta (23.9.2015). ”Tulin Lontoosta Helsinkiin kehumaan teidän lentokenttäänne” – Mirum teki Finavialle humoristisen markkinointivideon [Hämtad: 23.9.2015]
Also Starring (21.9.2015). Finavia Inflight Film. [Hämtad: 23.9.2015]

Facebooktwitterpinterestlinkedinmailby feather