Puma har som ett av de första företagen gjort det möjligt att ”shop as you watch”. I en reklamfilm med den engelska fotbollsspelaren Adam Lallana kan du köpa produkterna som visas i filmen genom bara några knapptryck. I reklamfilmen på JD Sports websida diskuterar fotbollsspelaren om den nya Puma kollektionen. Under tiden reklamfilmen spelas visas små ikoner på klädesplaggen, klickar du på ikonen kommer en ruta upp med mera information om plagget. Där kan du välja ”shop now”, varpå en ny flik öppnas och du kommer till webshopen. Du kan även välja att dela produkten på facebook eller twitter. Klicka här för att komma JD sports websida där du kan titta på reklamfilmen.
Det var på Buzzter som jag först blev uppmärksammad om Pumas nya satsning (läs inlägget här), men även Wersm (We are social media) har skrivit om det, läs deras inlägg här. Det återstår att se om det här är något som företagen kommer att satsa på eller inte. Fashion & Mash rapporterar att resultatet per klick är 24 gånger högre än det som är standard för branschen. (Läs hela inlägget på Fashion & Mash här.) Vid en första anblick verkar det alltså löna sig.