Det här inlägget hör till serien där alumner berättar om sina studier i marknadsföring på Hanken och om sina nuvarande jobb. Jag har bett dem berätta varför de valt att studera marknadsföring, vad de tagit med sig till arbetslivet och hurudana arbetsuppgifter de har idag. Nu som då kommer dylika gästinlägg att publiceras här på bloggen. Tanken med dessa typer av gästinlägg är att försöka ge en bild av vad man kan jobba med när man studerat marknadsföring. Eftersom ämnet är rätt så brett kan det vara intressant att få konkreta exempel på vad man kan jobba med efter studierna.
Jag är Anton Isaksson, 25 år ung kille som hade stora drömmar om att flytta utomlands efter utexamineringen. Drömmarna är ännu också stora men stället blev ett totalt otippat Karleby! Vi kommer till det senare.
Jag började studera på Hanken hösten 2009 och blev utexaminerad i september 2014. Som huvudämne studerade jag marknadsföring och mitt val till att börja studera marknadsföring var enkelt. Eirik Ingman. Nä, men på riktigt så påverkades mitt val av huvudämne av det som de äldre studerande (Eirik var alltså en äldre studerande) berättade på presentationstillfället i Cellanova våren -10. ”Som marknadsförare kan du göra vad som helst” låter rätt inspirerande, va? Jag kände att marknadsföring var det rätta valet för mig eftersom jag ville göra ”vad som helst”. Riktiga orsaken var kanske att jag inte ännu visste exakt vad jag ville göra men jag ville åtminstone inte specialisera mig i ett så tidigt skede av mitt liv. Jag ville alltså inte begränsa mig till att göra endast en sak, ex. bokföra. No offense bokförarna – I respect you! Det lät kanske lite naivt men så tänkte jag och valde därför marknadsföring.
En annan orsak till att jag valde marknadsföring som huvudämne var att jag ansåg mig kunna utnyttja mina språkkunskaper bättre i marknadsföring än i något annat ämne. Marknadsföring handlar ändå till stort sett om kommunikation och i businessvärlden betyder det försäljning. Med en stark språkgrund som bestod av svenska, finska, ryska, engelska och en medioker tyska, byggdes ytterligare under universitetsstudierna till med spanska och förstås marknadsföring. Enligt mig kändes det som en oslagbar kombination.
Vad gör jag nu då? Jag blev utexaminerad 19.9.2014 och kommer ihåg datumet bra för att vid den tidpunkten hade jag ingen som helst aning om vart jag skulle vara på väg till näst. En månad och en dag senare skrev jag på ett köpebrev av ett aktiebolag och blev företagare. Efter att ha väntat i ett halvt år på svar om jobb i Dublin kom det plötslig en förfrågan om att köpa upp ett företag i Karleby. Företaget äger EasyFit Kokkola och EasyFit är alltså ett franchisekoncept ägt av Ab LL International Oy. De verkar inom gymbranschen. Jag, som är lite tokig, tänkte inte ens en sekund om det realistiskt sett var en bra grej eller inte utan kände bara genast att jess –det här gör vi! Så trots en nästan säker arbetsplats i Dublin var jag färdig att haka på ett helt annorlunda äventyr. Varför? Jag kände att det var den rätta saken att göra.
Nu när jag har blivit utexaminerad och tänker tillbaka på universitetstiden måste jag medge att jag har tagit med mig en hel del lärdomar från marknadsföringsinstitutionen. Största delen finns i det undermedvetande och handlar mer om ett visst inlärt sätt att tänka på och agera. I mitt vardagliga jobb märks det exempelvis på sättet att göra marknadsföringskampanjer. Till exempel vid planering av en flyer ligger fokus i varenda liten detalj. Vilka ord skall användas för att föra fram det rätta budskapet, hur bestyrks betoningen av orden genom användning av olika fontstorlekar, vilka färger skall användas för att väcka uppmärksamheten och skapa intresse med mera. Till mitt vardagliga jobb som företagare hör allting från att skura vessor, dammsuga, och tömma roskisar till att dra gruppträningspass på gymmet, sälja, göra kassaflödesanalyser och andra kalkyleringar samt hålla styrelsemöten. Tänk att jag som marknadsförare kan göra allt detta – and I love it!